Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 15 november 2013

Av Renee Knutson - 15 november 2013 17:54

Jag vet så klart om några som läser på bloggen, men det hade varit himla kul om alla som tittar in här då och då lämnar ett litet meddelande till mig och de andra som läser så vi får veta vilka ni är! Även om du vill vara anonym hade det varit roligt med ett litet hej!

Och är det något ni skulle vilja se i bloggen som inte finns här eller som inte finns här oftare. Själv önskar jag att jag hade någon som kunde hjälpa mig att vara flitig med att ta fler bilder!


Nästa vecka så börjar Julia som praktikant i två veckor. Det ska bli himla skönt att få hjälp i stallet och jag hoppas hinna med mer av det tråkiga görat: som att mocka ur hagarna, så väl som det lite mer roliga: som att skriva på fler övningar och inspireras till att fila på teorimaterialen jag redan har. Det hoppas jag att Julia kan hjälpa mig med.


Idag fick alla hästar en uteritt, vilket de allihop tyckte var buskul. Jag och Magnum hade en diskussion om att lyssna på nedsaktningar. Tyvärr upptäckte jag att Jaleoso blivit tjock och hård i nacken så det blir en rejäl nedskärning på lucernen. Han har helt enkelt lugnat sig så mycket i hagen sista månaderna att han inte förbrukar energi och protein på samma sätt längre. Vi har succesivt minskat hans mat under hösten, men tydligen har vi inte varit snabba nog.

Förra året stod han på hisnaden: 6 * 4kg hö per dag samt 6liter lucernpellets per dag.

I år är det högre värden på höet (inte för att de var dåliga förra året) och han står nu på 4kg, 3 kg och 5kg *2 samt 3,5liter lucernpellets. Om man räknar ihop värdena på det så blir dom lätt absurda, men det är vad han behövt tidigare. Då har vi haft problem med att få honom att ens hålla ett vettigt hull. Nu är han lite så där små knubbig (som han gärna får vara), men allt eftersom vi har minskat så har tydligen hans behov minskat fortare.

Så det slutar kanske med att vi får minska betydligt mer också...det återstår att se. Nacken måste i alla fall bort fort för jag tänker då inte få fång på någon häst!


Magnum och Dizzy hoppade jag igår (Charlotte hoppade Jaleoso) och bägge hade väldigt roligt när de hoppade runt "huset". Dizzy bara på ynka 60-70cm eftersom jag inte är säker på vad hon tål än och inte så många omgångar.

Magnum bara på 80-90cm eftersom han behöver lära sig att hoppa rätt först. Han vill gärna lägga sig för nära och för att lösa problemet med att komma för nära så skruvar han sig över hindren. Så han får ligga på denna höjden tills vi fått rätt på det. För varje gång i vi hoppar så blir det bättre. Han bjöd även på ett par fina byten vilket gjorde matte stolt.

Dizzy har mest problem med att hon inte är så reglerbar i sin galopp och hon älskar att hoppa stort. Ju större jag lägger henne på ett hinder desto bättre hoppar hon. Det är iofs alltid en trygghet för jag vet att jag kan trycka ifrån henne lite tidigt om vi kommer fel, men allra helst hade jag ju sett att hon gick att reglera lite bättre.


Just nu väntar jag på att David ska komma hem efter en lång arbetsvecka i Skåne. Då väntar tacos, vin och ostbågar!!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards