Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 15 november 2013

Vem är du?

Av Renee Knutson - 15 november 2013 17:54

Jag vet så klart om några som läser på bloggen, men det hade varit himla kul om alla som tittar in här då och då lämnar ett litet meddelande till mig och de andra som läser så vi får veta vilka ni är! Även om du vill vara anonym hade det varit roligt med ett litet hej!

Och är det något ni skulle vilja se i bloggen som inte finns här eller som inte finns här oftare. Själv önskar jag att jag hade någon som kunde hjälpa mig att vara flitig med att ta fler bilder!


Nästa vecka så börjar Julia som praktikant i två veckor. Det ska bli himla skönt att få hjälp i stallet och jag hoppas hinna med mer av det tråkiga görat: som att mocka ur hagarna, så väl som det lite mer roliga: som att skriva på fler övningar och inspireras till att fila på teorimaterialen jag redan har. Det hoppas jag att Julia kan hjälpa mig med.


Idag fick alla hästar en uteritt, vilket de allihop tyckte var buskul. Jag och Magnum hade en diskussion om att lyssna på nedsaktningar. Tyvärr upptäckte jag att Jaleoso blivit tjock och hård i nacken så det blir en rejäl nedskärning på lucernen. Han har helt enkelt lugnat sig så mycket i hagen sista månaderna att han inte förbrukar energi och protein på samma sätt längre. Vi har succesivt minskat hans mat under hösten, men tydligen har vi inte varit snabba nog.

Förra året stod han på hisnaden: 6 * 4kg hö per dag samt 6liter lucernpellets per dag.

I år är det högre värden på höet (inte för att de var dåliga förra året) och han står nu på 4kg, 3 kg och 5kg *2 samt 3,5liter lucernpellets. Om man räknar ihop värdena på det så blir dom lätt absurda, men det är vad han behövt tidigare. Då har vi haft problem med att få honom att ens hålla ett vettigt hull. Nu är han lite så där små knubbig (som han gärna får vara), men allt eftersom vi har minskat så har tydligen hans behov minskat fortare.

Så det slutar kanske med att vi får minska betydligt mer också...det återstår att se. Nacken måste i alla fall bort fort för jag tänker då inte få fång på någon häst!


Magnum och Dizzy hoppade jag igår (Charlotte hoppade Jaleoso) och bägge hade väldigt roligt när de hoppade runt "huset". Dizzy bara på ynka 60-70cm eftersom jag inte är säker på vad hon tål än och inte så många omgångar.

Magnum bara på 80-90cm eftersom han behöver lära sig att hoppa rätt först. Han vill gärna lägga sig för nära och för att lösa problemet med att komma för nära så skruvar han sig över hindren. Så han får ligga på denna höjden tills vi fått rätt på det. För varje gång i vi hoppar så blir det bättre. Han bjöd även på ett par fina byten vilket gjorde matte stolt.

Dizzy har mest problem med att hon inte är så reglerbar i sin galopp och hon älskar att hoppa stort. Ju större jag lägger henne på ett hinder desto bättre hoppar hon. Det är iofs alltid en trygghet för jag vet att jag kan trycka ifrån henne lite tidigt om vi kommer fel, men allra helst hade jag ju sett att hon gick att reglera lite bättre.


Just nu väntar jag på att David ska komma hem efter en lång arbetsvecka i Skåne. Då väntar tacos, vin och ostbågar!!

 
 
Ingen bild

My

16 november 2013 07:29

Jag läser då och då så någon närmare presentation tror jag knappast du behöver? ;)

Renee Knutson

16 november 2013 16:10

Inte för min skull så klart. ;-)
Det är om du vill för de andra som läser här.
/Renée

 
Ingen bild

Monika

16 november 2013 18:23

Jag köpte en häst av Renee i våras, och följer bloggen sporadiskt sen dess.

Renee Knutson

16 november 2013 20:15

Hej Monika!

Hur går det med helli? Han är saknad här med jämna mellanrum.

/Renée

 
Ingen bild

Sofie

16 november 2013 22:02

Hej. Sofie här! Det var jag som ägde Helli innan Monica köpte honom. Hoppas du är nöjd med honom, och att han mår bra - fet är han värd :-)

 
Ingen bild

Monika

17 november 2013 21:38

Hej båda! Det går lite upp och ner, och det är emellanåt knepigare än jag hade tänkt mig - men det känns som att han är nöjd med tillvaron, och jag är nöjd med honom, så på det hela taget är det bra! Vi provar oss fram på lite olika sätt och med olika saker (terrängträning, bland annat, i somras), och ser vad det blir. Just nu har han regnskållor under magen, så jag hittar på annat än att rida, men jag hoppas de försvinner raskt.

Renee Knutson

18 november 2013 19:32

Han får gärna komma hit på träningsläger om det kniper ;)
Fast det hade varit för mest för mitt eget höga nöje.

 
Ingen bild

Sofie

19 november 2013 10:09

Om jag känner Helli rätt, så är han nog inte direkt ledsen över att få vila lite ;)
Känns bra att höra att han verkar trivas - det är han värd.

Ge honom en morot från mig :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards