Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg under november 2015

Av Renee Knutson - 26 november 2015 20:44

Den sista tiden har det varit lite tyst både här, på facebook och på instagram. Det har varit en hektisk period som både varit rolig och givande men som också bjudit på en del grejer som bara varit helt absurda. Jag tror att jag helt enkelt lämnar det där.


Jag tänkte att jag, relativt snart, skulle presentera ett nytt samarbete som jag hoppas kommer leda till något spännande!


Men tills dess...

På lördag är det en endagskurs i Gamleby och det blir ytterligare en den 19/12. Jag kommer att ha en endagskurs i månaden under vintern eftersom många har svårt att komma till träning hemma när man inte har ridhus.

Jag kommer också snart att planera inför 2016, dom lite större grejerna. Det blir så klart flera tävlingsläger och flera tantläger men är det något specifikt man vill ha med så är det bra att hojta till nu.

Jag kommer också titta lätt på tävlandet för 2016.


Den 17/11 var jag iväg i Husaby med bägge hästarna.

Magnum hoppades (och trodde) jag skulle vara helt okej men förhoppningsvis ha en låsning i höger sida nära käken...för att det är enkelt att fixa och jag kände att det var något där.

Dizzy var den egentliga anledning till att jag åkte upp. Hon har under hösten utvecklats massor och har många gånger känts helt fantastisk men jag har sen förra vintern varit skum på hennes vänstra sida bak. Men det har inte varit så påtagligt att det måste vara något fel egentligen. Veckorna innan besöket började det dock krångla rejält och det satte sig till och med på hennes övriga beteende och hon har varit väldigt rädd för allt möjligt.

Jag har hållt igång henne så pass att hon varit igång men inte blivit för påfrestad.

Henne hoppades jag på att de gamla problemen inte var tillbaks (det kändes inte på samma sätt om det gjort tidigare), men att det var något som var fel som kunde behandlas för annars var jag redo att ge upp. Vänster bakknä låg hela tiden och lurade i mitt bakhuvud.


Liten pluttas Magnum (ja han är fortfarande rätt korpulent...) var först ut.

 

 


Först ett ridprov. Han älskar underlaget och storleken på ridhuset i Husaby och går alltid väldigt bra där. Han var dock lite fjantig över att Dizzy var med och det lilla pipet man hör i en av filmerna höll han på med så mycket att folk tittade in i ridhuset för dom undrade vad han sysslade med. Det roliga är att han piper så där utan att det överhuvudtaget känns. Han kändes i alla fall kanonfin i ridningen och kommer fortsätta att utvecklas fin fint.


Lite uppvärming:


 

Vi lekte bland annat med skolorna:


 


Under böjprovet så visade han bara en halv grad hälta på vänster fram (vilket är helt okej) och fick alla tummar upp i övrigt. Equiterapeuten fick lite att jobba med och då mycket runt käken och högt upp i nacken. Pojken bara älskade det! 

Så i våras så höll han inte ens 3 månader på kortisonbehandlingen. Nu har han känts bättre från start och är uppe i 3½ månad och känns kanonfin! Så bara att hoppas att han fortsätter att hålla på Irapbehandlingen. Han kommer säkerligen behöva återkommande behandlingar men så länge han mår bra mellan dom så är jag nöjd...och han också den lilla arbetsmyran.




Sen var det damens tur.

 


Hon blev rejält bortskämd av Julia som var med som hästskötare. Lottie hängde också med oss upp dit. 


Dizzy är lite mer...speciell...när det gäller att hitta problemet.

Det syntes tydligt att hon sänkte vänster sida i longeringen och jag gjorde även ett ridprov med henne, som bara var förjävligt. Precis så som hon känts hemma. Det var inte lönt att filma på något sätt och inte speciellt roligt att göra för den delen.

Hon visade inget på böjprovet fram och när det gällde bakbenen så delades böjprovet upp på 4 per bakben och det enda som kom fram var en lätt markering på vänster bakknä. 

Så in för ultraljud och först kollades hennes stora problemområden: si leder och intertransversalleder. Hon visade bara en väldigt lätt aktivitet på höger sida, men så lite att det knappast spelar någon roll (alltså inget som är anledningen), vilket ju är helt otroligt att de problemen inte kommit tillbaks när det visade sig att vänster bakknä inte var bra. Ett skadad ligament och inflammationer.

Jag tror att det är gammalt och hänger ihop med skiten hon haft innan bara att det kommit fram ordentligt först när hon gått så bra som hon gjort (och därmed belastat bakdelen mer). Men sånt är ju omöjligt att få fram i undersökningar. Hon är nu behandlad och ska på återbesök i januari.


Första ridpasset var idag:

 


Helt plötsligt var inte väggarna köttätande längre och och hon kändes bra. Nu är hon ju fortfarande påverkad av behandlingen och hon går på metacam så det säger ju absolut inget om prognosen. Men det är bara att hålla tummarna och så länge hon svarar på behandligen så lät det inte som att det skulle vara något stort problem.

Av Renee Knutson - 12 november 2015 21:38

 


Den lille plutten gick bra på sin tävling och placerade sig som tvåa (samma procent som ettan dock). Han är fortfarande lite svag och han blir lite stum på tränsbettet. Vilket väl i och för sig inte är så konstigt med alla hans tand och käkproblem sen innan. Hemma på kandaret så är han lite rundare i sin form och har framförallt mycket bättre skritt för han blir inte spänd i den på samma sätt.

Men jag älskar verkligen den här lilla hästen. Han tar världen med ro och bara älskar allt man ber honom om att göra. På tävlingar har han full koll och vet precis vad han håller på med. Både i programmet och utanför.


Tanken  var att han skulle gå en LA:3, men det blev strul med starttiderna och det slutade till sist med att det blev en LB:3 istället. Vi plockade ihop nästan 66% och överlag kändes han bra även om vi ska kunna göra det programmet bra mycket bättre innan vintern är slut.


Dagen efter tävlingen så var hans gallor på frambenen väldigt stora och jag har varit mer än lovligt bekymrad. Frambenen och hans käke är ju hans problemområde. Men efter att ha vilat tre dagar och haft sina back on track paddar på sig till och från så var gallorna idag väldigt små istället. Så jag hoppas att allt är okej. Han kände i alla fall jätte fin i ridningen idag.


 

 





I lördags hade jag en endagskurs i Gamleby. Det var fem deltagare som red två pass vardera och utöver det åt vi lunch ihop och hade teori. Under teorin så hade vi också "leka ryttare och häst" teori vilket var väldigt underhållande. Två av tjejerna gjorde prydliga piruetter, byten och saxar. Finns på min instagram @remont.se

Det blir en till endagskurs den 28/11 som ännu inte är helt full.



En liten bonusbild på Dizzy från efter en uteritt.

 

Av Renee Knutson - 2 november 2015 21:24

Från i torsdags kväll till söndag eftermiddag har vi haft tävlingsläger.

Det har bestått av flera lektioner och en gruppträning med en avslutande träningstävling i både dressyr och hoppning. Allt från LC:1 till LA:P1 och bombana till hisnande 60cm...japp det var enbart dressyrryttare denna gången.

Vi har ätit lite väl gott och dragit i oss massor av godis. Det är tur att jag rör mig så mycket som jag gör annars hade jag rullat fram nu. Vi har också tittat på film och haft en hel del teori.

Dom har dessutom lyckats skrämma skiten ur mig flera gånger genom att gömma sig och sedan sticka fram huvudet när jag minst annat det.

 



Under en del av teorin så visade Dizzy upp dubbellongering.


 


Magnum visade ridning på kandar och då bland annat förvänd galopp och mellantrav.

Han har bara gått på kandar tre gånger.


 
 


Det var sista tävlingslägret för i år. 2016 planerar jag under december så vill någon ha med något specifikt så får ni gärna säga till. Givetvis blir det flera tävlingsläger och tantläger!


De aktiviteter som är kvar under 2015:

Endagskurser 7/11 och 28/11

Bägge kurserna har 2 platser lediga och består av 2 * 30min + teori. Man tar med egen mat och fika. 650kr/ekipage


Clinics 14/11, 5/12 och 19/12. Ca 2 timmar per clinic. 100kr/person

Den första med fokus på ryttare och/eller hästar med fysiska problem som inte kan lösas och måste arbetas runt för att få hästarna att fortsätta att utvecklas och hålla. Även ryttare som inte själv har problem (med sig själv eller sin häst) på det sättet kan dra nytta av clinicen.

Den andra med fokus på grundläggande ridning och utbildning av hästen inklusive de vanligaste fallgroparna och hur man arbetar sig igenom dom.

Den tredje med tävlingsfokus men är också något icke tävlingsryttare kan dra nytta av.




Söndag kväll åkte jag till stallet och red Night och Dizzy samt jobbade Magnum vid hand.

Night går så himla fint nu och är underbar att rida! Jag glömde dock ta fram kameran när jag red henne. Minnet är bra ibland.



 

Dizzy går lite lättare pass just nu för hon känns som att hon börjar få allt mer problem igen.

Jag har ju varit skum på hennes vänster bak länge (hennes gamla problem), men hon har ju utvecklats väldigt mycket det sista...dock inte i hennes vänstra galopp. Och för ett litet tag sen så började den till och med försämras (då ringde jag Husaby och bokade tid för henne...och Magnum så jag kan slippa vara nojig hönsmamma).

De sista dagarna har hon börjat vara lite mer tittig (ännu mer än vanligt) och känts som att hon tappat i kondition och styrka drastiskt. Det har hon ju så klart inte men det är hennes klassiska tecken på att någon inflammation är igång. Så det blir att hålla igång henne lite lagom och lyssna på vad hon tycker fungerar.

Lite beroende på vad vi hittar under besöket hos Husaby så funderar jag på att diskutera lösning att skicka iväg henne till någon som jobbar med ren rehab och då också har tillgång till t.ex vattenband m.m för att försöka bygga upp henne och se till att hon börjar röra vänster sida korrekt igen. Och lägga en sista satsning på det i så fall.



 

Magnum känns jätte fin även om han har lite problem att ställa i ganaschen på höger sida (jag håller tummarna för att det är en låsning som han också ska kollas av ET i Husaby för). På kandaret tycker jag att han är jätte fin och där får han lite mer avslappnad överlinje (det är ju till och från ett problem p.g.a hans historik med sina käkar) och därmed får bättre gångarter och då speciellt skritten. Pojken känns allmänt jätte trevlig!

Men jag känner också honom och han kan dölja precis vad som helt och kännas hur bra som helst och ändå vara jätte halt. Därför vill jag kolla honom extra genom att dra med honom också till Husaby.

Just nu säger i alla fall magkänslan att allt är väldigt bra.


Han ska göra en till tävlingsstart på söndag. Då på samma ställe och i samma klass som sist: Oskarshamn och LA:3.

Sen ska han inte tävla förrän nästa år igen. Och då ställer vi in oss på msv, även om det kanske inte är det första vi ger oss på.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards