Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 13 november 2013

Av Renee Knutson - 13 november 2013 19:50

Det börjar närma sig den tiden då jag fick ta bort gammelmannen förra året och jag saknar den hästen något så enormt mycket! Han är verkligen en häst som kom in under skinnet på mig och är den häst som jag växt ihop med allra mest. Att han dessutom fick sällskap av Siesta, hans dotter, bara en månad senare då hon inte ens var 2år gammal känns bara hemskt. Min tanke var när jag tog bort Lluent (som en liten tröst) att jag har i alla fall Siesta kvar efter honom...


Jag hoppas att jag någon gång kan få fatt i en häst som påminner om honom både fysiskt och psykiskt!


Gammelmannen förra sommaren:

 

 

 



Siesta har jag tyvärr inte så många bilder på med tanke på att hon inte blev så gammal.

Jag vet inte om någon i hemlighet gav henne tillväxthormoner, men hon var väldigt stor redan som 1½år gammal.
Jag (på sista bilden) är 165cm lång.

 

 




Vi kan komma in på något som är lite roligare istället nu tycker jag.
Ridskolan jag och Sara drog igång i oktober växer sakta men säkert. Imorgon börjar det en ny knattegrupp. Och efter nyår hoppas vi på att det blir någon grupp till. Det är roligt att se hur mycket som händer: det kom med en ny tjej i knattegruppen som varit sex gånger innan hon hakade på. Jag blev lite förvånad över att se hur långt tjejerna kommit för det var stor skillnad på dom och tjejen som hakade på. Och jag skulle vilja säga att de startade på samma utgångspunkt. 

Nu blir det istället så att den nya tjejen kommer börja i den nya knattegruppen med några andra.



Magnum och Dizzy gick bägge med på gruppträningen i tisdags. Lottie som normalt rider lektion på Magnum (eller Jaleoso) hakade på med Dizzy och hennes mamma Helena lånade Magnum. Det var kul att få se Dizzy med på en gruppträning (Magnum ser jag ju till och från från marken). Jäklar vilka muskler damen har satt!! Jag har tänkt på att hon breddat sig runt manken eftersom det märks att hon börjar fylla i sadeln som är lite bred för henne och Magnum. Och Sara kommenterade, när Dizzy stod på stallgången, att hon breddat sig över baken. Men riden så syntes det ännu mer eftersom musklerna fick komma igång och jobba.

Det var riktigt läckert att se hur mycket nacken fyllde ut sig när hon tog i och jobbade. Svälld och avslappnad, precis som den ska vara, men riktigt rejäl...på den nätta lilla damen.

Hon ska få träna massor av övergångar i alla gångarter för det problemet jag har nu är att hon inte är speciellt reglerbar och liksom känns lite "stel" (ogymnastiserad), vilket jag tänkt att det beror på antingen pålagringarna eller brist på styrka. Men nu tror jag inte att det kan bero på brist på styrka så jag lägger om fokuset lite med träningen och hoppas på det bästa.


Magnum har så sakteliga börjat lägga på sig muskler, men han lär behöva hela vintern på sig för att fylla ut sig. Han är en väldigt "kantig" häst: hög manke, bred och hög höft så den sticker ut både uppåt och åt sidorna trots att han är bra i hull. Så på honom så kommer det ta längre tid innan han ser musklad ut bara för att det är så mycket mer utrymme på honom som behöver fyllas i. Något roligt som har kommit sista veckan är att han har börjat göra rena byten på beställning. Än så länge i en lite framåt galopp (hopptempo), men med lite mer styrka så kan jag börja be om dom i arbetsgalopp också. Med andra ord så ökar han inte in i bytena utan håller det tempot jag satt. Bara att jag inte ber honom att göra det i ett tempo som är tungt för honom än så länge.


En kille som förvånade mig igår var Jaleoso. Det regnade ute så vi var i ridhuset. Först var han rätt pestig, som han alltid är om han stått dagen innan, men när han fått ut sig lite energi så blev han så sanslöst bra i traven. Jag kunde bara sitta och ange vad jag ville så matade han på. Allt från samlad trav till en riktigt bra mellantrav. Utan att tappa ryggen eller form och utan att protestera. Galoppen kommer komma den också, men det är den gångart han behöver mest styrka för att orka utföra bra. Jag ser fram emot den nya sadeln han ska få för just nu får man ta det lite lugnt med skolorna eftersom han har lite svårt att böja sig på det sättet i och med att den sadeln vi har nu är lite lång för honom. Förmodligen hämmar den honom överlag, men det är den vi har hittat hittills som inte ger honom spänningar.

Om han fortsätter att utvecklas på detta sättet kommer jag att dra igång hans tävlingstermin tidigt.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards