Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg under mars 2015

Av Renee Knutson - 30 mars 2015 20:02

Nu  har det gått väldigt lång tid sedan jag bloggade. Orken och lusten till det har helt enkelt inte funnits. Det har varit en kombination av att jag haft alldeles för mycket att göra rent jobbmässigt ihop med att bägge hästarna blivit behandlade och jag inte riktigt vet hur det blir med dom.

Så nu tänkte jag köra en liten snabbsummering så jag kan komma igång med bloggen igen.


Försäljningshästar:
Night Cap, hbl sto född 2004 (e. New Balance, ue. Darco), som kom i december och ska omutbildas från hopphäst till dressyrhäst p.g.a en skada som hindrar henne som hopphäst men inte som dressyrhäst (eller avel). Hon är så klart en bra bit på vägen, men ska hinna ut på någon tävling innan hon kommer ut på annons. Är någon intresserad innan det kan man så klart alltid höra av sig!

Night är en trevlig tjej med många uttryck. Hon är känslig samtidigt som hon inte överreagerar. Det finns gott om krut i damen och har gångarter som mer än väl räcker till dom lätta klasserna (som hon är avsedd till).


MH Lexi, warlander sto född 2013, som ganska nyligen kom hit. Hon har den vackra Esther som mamma och "min" underbara Decomiso som pappa. Bägge är otroligt vackra med massor av man/svans/lugg och ett psyke som är helt underbart. Dom är arbetsvilliga utan att lägga sig på eller att hitta på dumheter. Lexi verkar brås bra på bägge sina föräldrar och ska snart filmas och läggas ut på annons.


Qarl-Bertil, hbl valack född 2006 (e. Qalle, ue. Landlord). QB ska vilken dag som ut på annons efter att jag ridit honom (på ägarens hemmaplan) under vintern. Det här är en kille som hoppar hus och älskar det! Det finns inget stopp i hans kapacitet när det gäller hindrens storlek. På det så är han, trots sina 173-174cm, extremt lättriden och går för minimala hjälper.


High Score, hbl sto född 2009 (e. Highlight, ue. Eighty Eight Keys xx) som ligger ute på annons:

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=881902&inriktning=&typ=

Det här är en häst för den som letar efter stor rörlight, bra hoppteknik och smidighet som en katt. Hon är snabb i skallen och i fötterna och på det modig. Hon väljer oftast dom "roligaste" vägarna (där man får hoppa och skutta) i hagen istället för de enklaste vägarna som alla andra tar.


Utbildningshästar:

Myrrha, arabsto...som jag just nu inte minns åldern på. Myrrhar har varit hos mig en månad per vinter i två vintrar och kom nu på vårkanten istället eftersom jag haft så fullt i stallet. Myrrha kom precis och vi har inte hunnit börja arbeta ännu. Hennes matte är regelbundet med och tränar för mig så vi känner varandra väl.


Mina hästar:

Dizzy. Hon har ju efter behandlingen (25/2) först fått stå en dag, promenerats vid handen i 5dagar och sen arbetats vid handen i 3veckor. Där skulle hon sättas igång på den nivån hon var sedan innan och jag valde att varannan gång tömköra (dubbellongera är nog ett bättre ord) och varannan gång att arbeta vid handen där hon ju kan skolorna m.m plus lite lätt tramp. Det har känts som ett bra upplägg.

Lottie red ut med henne första gången hon reds (jag var på utflykt i Skåne) och sen har jag hunnit rida henne en gång i paddocken. Där har hon fortfarande problem med vänster sidan (att den tippar), men jag är inte helt säker på om det är låsningar/svagheter eller om det måste behandlas igen. Men jag upplever det inte som ont.


Magnum. Behandlades ju samma dag som Dizzy (hans stackars vänster fram) och fick då stå en dag och sen promeneras i 2veckor och därefter ridas igång. Han är inne på 2½vecka nu i ridningen och är ohalt och känns jätte fin!


Utöver det så är det full rulle med lektioner och annat kul!

Den 9-12/4 är det ett tävlingsläger för barn och ungdomar som brukar vara väldigt uppskattat! Skulle någon vilja haka på så finns det plats kvar.

Vi blandar här enskilda pass, gruppträning i dressyr och hoppning (på varierade nivåer) och sen en träningstävling i dressyr och hoppning som avslutning. Utöver det blir det lite lek, mycket skratt, film, godis och teori.

Av Renee Knutson - 2 mars 2015 19:30

Vi kan börja med den roligaste biten som är att bli bjuden på GHS (Göteborg Horse Show). Där var jag i torsdags och umgicks med vänner. Åkte vid fem på morgonen och kom hem vi ett på natten...så det blev en lång dag, men det var helt klart värt det. På torsdagen var det hoppning och mounted games på schemat på själva showen, vilket var riktigt kul att se på. Snacka om att taket nästan lyfter på Skandinavium när det är rätt ekipage inne.

Mässan tror jag att vi knatade runt på i säkert fem timmar sammanlagt. Så kul att se alla grejer. Det blev för min del bara lite förbrukningsvaror som strumpor, grimmor och grimskaft. Men däremot fick jag två presenter som hette duga. Numera bor detta hemma hos mig:

 

En Animo Liguria kavaj, fast min är i svart och beige. En sån kavaj jag gått och suktat efter i flera år (fast som jag aldrig hade känt att jag själv hade kunnat köpa). Just nu hänger den utanpå garderoben så jag kan gå och beundra den med jämna mellanrum.


Sen landade även denna presenten (fast med platt pannband):

 

Ett PS of Sweden träns (till Magnum med tanke på hans öronproblem m.m, men Dizzy lär få ha det också).

Jag har en "inredningsdetalj" som handlar om fem ställen där träns är upphängda i huset och den fick snabbt ett ställe där (tills det att jag kan börja använda det).


Veckan kommer jag ägna åt att fara lite fram och tillbaka överallt till olika ändamål, men framförallt för att flytta (bara 1,5km bort). Sen hoppas jag att saker sansar sig lite.


I onsdags var jag ju i Husaby med Magnum och Dizzy. För att inte dra ut på det allt för långt så ska jag försöka hålla det kort.

Magnum gjorde jag ridprov med där han gick jätte bra (har han inte gjort hemma), men visade sig vara jätte halt på vänster fram (kotan) igen. Sist var han ju ohalt där och hade varit bra mycket mer igång då. Jag gissar på att det är broddarna som stört honom. Och som Torunn säger så "är det en riktigt ful kotled han har" så det är bara att hålla tummarna för att den håller. =( Den är behandlad nu, men löser det sig inte så blir det CT-scan i Helsingborg och operation. Stackars plutt. Men jag hoppas att vi reder ut det utan de drastiska åtgärderna.

Hans mage kollades och den var väldigt bra och han fick även tänderna fixade. Var ju bara ett halvår sen vi var på djurtandvårdskliniken, men det var hög tid igen. Han ska normalt inte behöva till tandläkaren mer än vart 2-3år, men han har lite bekymmer med att ena sidan har varit längre än den andra efter det att vargtanden togs bort och det måste tydligen få landa lite. Så det blir en gång i halvåret med hans tänder tills det lugnat sig.

2 veckors vila (skrittpromenader vid hand) och sen igångsättning.


Dizzy fick jag också göra ridprov med. Hon har tagit det lugnt sista två veckorna (men tömkörts och ridits ändå) och jag berättar om hur jag upplever henne och hur illa jag tycker att det är...och sitter upp och hästen går så jäkla bra att jag inte vill sitta av. Hon har aldrig tidigare känts så bra! Det enda jag kunde anmärka på var att hon tippade vänster höften då och då i vänster varv. Men förmodligen har det hjälpt att vi tagit lugnt. Min förhoppning är då att inflammationen (som hon har och nu är behandlad för i länden) inte är så svår. På böjprov var hon kanon fin. Så nu håller vi tummarna för gumman! Jag har varit inne på att jag måste ta bort henne inom ett halvår, men nu känns det väldigt hoppfullt igen.

Skrittpromenader vid handen i fem dagar och sen arbete från marken i tre veckor. Därefter ridning.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards