Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 3 november 2013

Av Renee Knutson - 3 november 2013 19:52

En bok eller kanske bara ett häfte till de som tränar för mig?

Jag tycker om att skriva och jag blir också mycket frustrerad på många böcker om ridning och hästar för det står så allmänt om sits, hjälper, ridövningar m.m Just nu känner jag att de som de flesta kommenterar som träffat mig några gånger är att de aldrig fått övningarna förklarade förut så ingående: varför man gör dom, hur man gör dom, vilka fel som normalt uppstår m.m utan ryttaren blir bara ombedd att göra en övning utan mer än kanske en mening som förklaring till varför. Därför ville jag börja med att skriva ner ett stort gäng av mina favoritövningar och skriva om dom på det sättet som jag pratar om dom när jag undervisar.

Här är en bild på det allra första filandet som jag gjort hittills. Det kommer säkert hinna ändra sig en hel del innan jag känner mig klar, men det blir ett bra vinterprojekt.


 


Denna helgen har rent hästmässigt varit relativt lugn. Jag har mest spenderat tid med David som inte jobbade denna helgen. Vi har hunnit både riva runt i hans föräldrars vind och åkt iväg och köpt (nåja han köpte) en pendlarbil till honom. I början när vi var tillsammans så hade jag en Skoda Octavia (sedan), det han köpte nu var en Skoda Octavia (kombi) så det var lite nostalgi att sätta sig i den bilen. Ikväll hade han dock annat att pyssla med så jag har hunnit rida Magnum och Dizzy.

Bägge två blir bara starkare och starkare och allt trevligare att arbeta med. Magnum är den som är enklast av dom just nu eftersom Dizzy gärna återfaller i gamla mönster (innan behandlingen hon fick för alla pålagringar/inflammationer hon hade/har). Men nu känns det i alla fall som att det bara är återfall för hon kommer ur det på några sekunder och går sedan som en helt normal ridhäst som bara är lite svag. Vilket hon så klart är, hon har inte varit igång så länge än och jag har gått sakta fram med igångsättningen utöver det.

Idag var det jag som var den sämsta av oss tre, utav tvekan. Så vi kommer in på en punkt jag har med ibland:


Dagens tankar och funderingar:

Att ge plats - inte att ta plats

Vi som människor tar normalt plats och tar åt oss saker. Det är sällan vi ger och öppnar upp saker. 

Om man jämför det med ridning så kanske det blir lite mer logiskt vad jag menar...

Jag är en ryttare som har som grundfel (alla har vi våra grundfel...de vi fått jobbat allra mest med och det fel/de fle som återkommer så fort det är något som inte stämmer för oss) att vara för pillig med händerna. Jag plockar åt mig hästarna istället för att ge dom plats att forma sin nacke för att jag sitter/rider korrekt.

Det gör så klart att hästarna blir mer obalanserade och ostabila och då pillar jag så klart ännu mer. Tack och lov är detta ett fel som inte dyker upp ofta och allt mer sällan. Magnum är en sån häst som kan provocera fram det beteendet hos mig eftersom han har sitt problem att böja/forma sig åt höger och gärna går och slänger med huvudet så fort han är lite för taggad eller inte tillfreds av någon anledning. Det försvinner allt mer, men han har fortfarande problem efter vargtanden som jag tog bort i våras. Istället för att sitta still med händerna och rida honom med sitsen så pillar jag. Normalt gör jag det dock på rätt sätt, inte på mitt pilliga sätt.


Men det jag vill komma fram till är att händerna är något som nästan alla ryttare får jobba väldigt mycket med för att de helt enkelt gör för mycket eller gör det dom gör på fel sätt, vilket gör att vi tar av hästens plats istället för att ge hästen plats så att den kan forma sig till vår hand och slappna av. Tänk om man kunde omprogrammera händerna...det hade varit något!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jaleoso blir så klart bara bättre och bättre han med, men hans ägare har haft honom de senaste dagarna och därmed blir han lite bortglömd i detta inlägg.



 


Jag tycker alltid att det är kul och bra att göra upp mål för det kommande året. Och det tänker jag göra även detta år. Målen jag gör upp här är för hästarna, sen finns det så klart mål för företaget också, men de håller jag för mig själv och berättar om hur utvecklingen går allt eftersom det händer istället.


Jaleoso:

Hade jag velat ha upp i msv c med starter över 60%, innan året är slut.

Under våren att han kommer ut och tävlar igen och då går LA klasser och börjar arbeta sig uppåt. Jag vill hemma även arbeta med lite trick: spansk skritt, buga m.m Men också arbeta mer med hans piaff, passage och byten.

Annars att han ska muskla sig och bli rundare.


Magnum:

Att det sista av problemet med böjning/form spöket i höger varv ska försvinna och därmed att han ska bli helt stabil att rida som han kan vara när han är ordentligt genomriden. Magnum hade jag velat ha upp i de högre LA klasserna, men även ut och starta 1m i hoppning med felfria resultat. Jag vill också börja utveckla honom mot piaffen och bytena.

Magnum tror jag är en av hästarna som skulle kunna förvåna mig och springa om de målen jag gjort.


Dizzy:

Att hon ska visa sig hålla! Det är egentligen enda målet jag har för Dizzy för det är det enda jag hoppas på med henne. Det hade varit hemskt att inte kunna ha henne kvar i livet p.g.a de pålagringarna hon har. Men just nu blir hon bara bättre och bättre så jag tänker vara positiv nog att göra upp mål för henne också:

1m i hoppning på tävling samt de lättare LA klasserna (till hösten). Hon ska gå med i division III under våren (LC:2 och LB:2) är tanken. Henne har jag inga "utöver detta" planer för jag vågar helt enkelt inte tänka så långt fram med henne.



I fredags var jag och Maria och hälsade på Liza som har Stall Grüning som ligger söder om Valdemarsvik.

Hon var en väldigt glad och trevlig bekantskap som jag höll på att fastna helt med...hade jag inte haft lektion i Frösvi att passa tiden till så hade jag väl blivit kvar där. Det är i alla fall klart att det kommer bli träningar hos henne, troligtvis fredagar på em/kvällar. Så där finns det möjligheter att träna i ridhus nära Valdemarsvik för de som är intresserade. 300kr för lektionen och 50kr i ridhushyra.
Jag var ju också hos Nina som har Khepri gård vid Oskarshamn för ett tag sedan där det också finns möjlighet att träna i ridhus under vintern, för samma priser.

Jag hoppas att alla haft en skön helg och att nästa vecka blir bra för er alla!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards