Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 2 november 2015

Tävlingsläger & snyggis Magnum

Av Renee Knutson - 2 november 2015 21:24

Från i torsdags kväll till söndag eftermiddag har vi haft tävlingsläger.

Det har bestått av flera lektioner och en gruppträning med en avslutande träningstävling i både dressyr och hoppning. Allt från LC:1 till LA:P1 och bombana till hisnande 60cm...japp det var enbart dressyrryttare denna gången.

Vi har ätit lite väl gott och dragit i oss massor av godis. Det är tur att jag rör mig så mycket som jag gör annars hade jag rullat fram nu. Vi har också tittat på film och haft en hel del teori.

Dom har dessutom lyckats skrämma skiten ur mig flera gånger genom att gömma sig och sedan sticka fram huvudet när jag minst annat det.

 



Under en del av teorin så visade Dizzy upp dubbellongering.


 


Magnum visade ridning på kandar och då bland annat förvänd galopp och mellantrav.

Han har bara gått på kandar tre gånger.


 
 


Det var sista tävlingslägret för i år. 2016 planerar jag under december så vill någon ha med något specifikt så får ni gärna säga till. Givetvis blir det flera tävlingsläger och tantläger!


De aktiviteter som är kvar under 2015:

Endagskurser 7/11 och 28/11

Bägge kurserna har 2 platser lediga och består av 2 * 30min + teori. Man tar med egen mat och fika. 650kr/ekipage


Clinics 14/11, 5/12 och 19/12. Ca 2 timmar per clinic. 100kr/person

Den första med fokus på ryttare och/eller hästar med fysiska problem som inte kan lösas och måste arbetas runt för att få hästarna att fortsätta att utvecklas och hålla. Även ryttare som inte själv har problem (med sig själv eller sin häst) på det sättet kan dra nytta av clinicen.

Den andra med fokus på grundläggande ridning och utbildning av hästen inklusive de vanligaste fallgroparna och hur man arbetar sig igenom dom.

Den tredje med tävlingsfokus men är också något icke tävlingsryttare kan dra nytta av.




Söndag kväll åkte jag till stallet och red Night och Dizzy samt jobbade Magnum vid hand.

Night går så himla fint nu och är underbar att rida! Jag glömde dock ta fram kameran när jag red henne. Minnet är bra ibland.



 

Dizzy går lite lättare pass just nu för hon känns som att hon börjar få allt mer problem igen.

Jag har ju varit skum på hennes vänster bak länge (hennes gamla problem), men hon har ju utvecklats väldigt mycket det sista...dock inte i hennes vänstra galopp. Och för ett litet tag sen så började den till och med försämras (då ringde jag Husaby och bokade tid för henne...och Magnum så jag kan slippa vara nojig hönsmamma).

De sista dagarna har hon börjat vara lite mer tittig (ännu mer än vanligt) och känts som att hon tappat i kondition och styrka drastiskt. Det har hon ju så klart inte men det är hennes klassiska tecken på att någon inflammation är igång. Så det blir att hålla igång henne lite lagom och lyssna på vad hon tycker fungerar.

Lite beroende på vad vi hittar under besöket hos Husaby så funderar jag på att diskutera lösning att skicka iväg henne till någon som jobbar med ren rehab och då också har tillgång till t.ex vattenband m.m för att försöka bygga upp henne och se till att hon börjar röra vänster sida korrekt igen. Och lägga en sista satsning på det i så fall.



 

Magnum känns jätte fin även om han har lite problem att ställa i ganaschen på höger sida (jag håller tummarna för att det är en låsning som han också ska kollas av ET i Husaby för). På kandaret tycker jag att han är jätte fin och där får han lite mer avslappnad överlinje (det är ju till och från ett problem p.g.a hans historik med sina käkar) och därmed får bättre gångarter och då speciellt skritten. Pojken känns allmänt jätte trevlig!

Men jag känner också honom och han kan dölja precis vad som helt och kännas hur bra som helst och ändå vara jätte halt. Därför vill jag kolla honom extra genom att dra med honom också till Husaby.

Just nu säger i alla fall magkänslan att allt är väldigt bra.


Han ska göra en till tävlingsstart på söndag. Då på samma ställe och i samma klass som sist: Oskarshamn och LA:3.

Sen ska han inte tävla förrän nästa år igen. Och då ställer vi in oss på msv, även om det kanske inte är det första vi ger oss på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards