Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 26 november 2015

Klinikbesök, bilder & filmer

Av Renee Knutson - 26 november 2015 20:44

Den sista tiden har det varit lite tyst både här, på facebook och på instagram. Det har varit en hektisk period som både varit rolig och givande men som också bjudit på en del grejer som bara varit helt absurda. Jag tror att jag helt enkelt lämnar det där.


Jag tänkte att jag, relativt snart, skulle presentera ett nytt samarbete som jag hoppas kommer leda till något spännande!


Men tills dess...

På lördag är det en endagskurs i Gamleby och det blir ytterligare en den 19/12. Jag kommer att ha en endagskurs i månaden under vintern eftersom många har svårt att komma till träning hemma när man inte har ridhus.

Jag kommer också snart att planera inför 2016, dom lite större grejerna. Det blir så klart flera tävlingsläger och flera tantläger men är det något specifikt man vill ha med så är det bra att hojta till nu.

Jag kommer också titta lätt på tävlandet för 2016.


Den 17/11 var jag iväg i Husaby med bägge hästarna.

Magnum hoppades (och trodde) jag skulle vara helt okej men förhoppningsvis ha en låsning i höger sida nära käken...för att det är enkelt att fixa och jag kände att det var något där.

Dizzy var den egentliga anledning till att jag åkte upp. Hon har under hösten utvecklats massor och har många gånger känts helt fantastisk men jag har sen förra vintern varit skum på hennes vänstra sida bak. Men det har inte varit så påtagligt att det måste vara något fel egentligen. Veckorna innan besöket började det dock krångla rejält och det satte sig till och med på hennes övriga beteende och hon har varit väldigt rädd för allt möjligt.

Jag har hållt igång henne så pass att hon varit igång men inte blivit för påfrestad.

Henne hoppades jag på att de gamla problemen inte var tillbaks (det kändes inte på samma sätt om det gjort tidigare), men att det var något som var fel som kunde behandlas för annars var jag redo att ge upp. Vänster bakknä låg hela tiden och lurade i mitt bakhuvud.


Liten pluttas Magnum (ja han är fortfarande rätt korpulent...) var först ut.

 

 


Först ett ridprov. Han älskar underlaget och storleken på ridhuset i Husaby och går alltid väldigt bra där. Han var dock lite fjantig över att Dizzy var med och det lilla pipet man hör i en av filmerna höll han på med så mycket att folk tittade in i ridhuset för dom undrade vad han sysslade med. Det roliga är att han piper så där utan att det överhuvudtaget känns. Han kändes i alla fall kanonfin i ridningen och kommer fortsätta att utvecklas fin fint.


Lite uppvärming:


 

Vi lekte bland annat med skolorna:


 


Under böjprovet så visade han bara en halv grad hälta på vänster fram (vilket är helt okej) och fick alla tummar upp i övrigt. Equiterapeuten fick lite att jobba med och då mycket runt käken och högt upp i nacken. Pojken bara älskade det! 

Så i våras så höll han inte ens 3 månader på kortisonbehandlingen. Nu har han känts bättre från start och är uppe i 3½ månad och känns kanonfin! Så bara att hoppas att han fortsätter att hålla på Irapbehandlingen. Han kommer säkerligen behöva återkommande behandlingar men så länge han mår bra mellan dom så är jag nöjd...och han också den lilla arbetsmyran.




Sen var det damens tur.

 


Hon blev rejält bortskämd av Julia som var med som hästskötare. Lottie hängde också med oss upp dit. 


Dizzy är lite mer...speciell...när det gäller att hitta problemet.

Det syntes tydligt att hon sänkte vänster sida i longeringen och jag gjorde även ett ridprov med henne, som bara var förjävligt. Precis så som hon känts hemma. Det var inte lönt att filma på något sätt och inte speciellt roligt att göra för den delen.

Hon visade inget på böjprovet fram och när det gällde bakbenen så delades böjprovet upp på 4 per bakben och det enda som kom fram var en lätt markering på vänster bakknä. 

Så in för ultraljud och först kollades hennes stora problemområden: si leder och intertransversalleder. Hon visade bara en väldigt lätt aktivitet på höger sida, men så lite att det knappast spelar någon roll (alltså inget som är anledningen), vilket ju är helt otroligt att de problemen inte kommit tillbaks när det visade sig att vänster bakknä inte var bra. Ett skadad ligament och inflammationer.

Jag tror att det är gammalt och hänger ihop med skiten hon haft innan bara att det kommit fram ordentligt först när hon gått så bra som hon gjort (och därmed belastat bakdelen mer). Men sånt är ju omöjligt att få fram i undersökningar. Hon är nu behandlad och ska på återbesök i januari.


Första ridpasset var idag:

 


Helt plötsligt var inte väggarna köttätande längre och och hon kändes bra. Nu är hon ju fortfarande påverkad av behandlingen och hon går på metacam så det säger ju absolut inget om prognosen. Men det är bara att hålla tummarna och så länge hon svarar på behandligen så lät det inte som att det skulle vara något stort problem.

 
 
Jen

Jen

28 november 2015 13:23

Skönt att behandlingarna verkar hjälpa!

http://www.sparkles.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards