Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 17 juli 2015

Av Renee Knutson - 17 juli 2015 21:13

Idag var jag och Dizzy nere på Udden och startade utom tävlan LB:2 & LB:3.

Tanken med den starten var att hon skulle få en chans att gå en tävling på utrustning hon trivs med och då förhoppningsvis kunna slappna av mer än vad hon normalt gör. Hon är ju normalt lite lätt hopplös att ha med sig ut på nya ställen för hon är rädd för precis allt och totalt ofokuserad. Till och med sargen eller staketet är totalt livsfarliga. Och hon är inte snabb på att vänja sig! Tyvärr.

Men idag fick vi faktiskt en start där hon var avslappnad både på framridningen och på tävlingsbanan. Inte totalt avslappnad på banan men väldigt mycket bättre än vad som är normalt för henne.

Problemet som är på banan är att när hon är så där på gränsen att bli spänd så kan jag inte sitta till alls (halvhalter är helt förbjudna) för då tvärnitar hon (överreagerar). Det gör hon ju inte annars, men inne på banan har jag lärt mig med henne att det är bättre att hon får rinna iväg lite än att man fångar upp henne. De gångerna fokuset och avslappningen är på plats kan jag rida henne som vanligt.

Starterna är inte perfekta på något sätt (och i sista klassen syns det att orken tryter i galoppen), men nu finns det en grund att stå på och utvecklas vidare ifrån. Vi kommer åka ut på lite programridningar under hösten och kanske någon mer start utom tävlan bara för att fortsätta miljöträna men nu kommer vi bara lägga vikt vid träning (och inte fokus på att träna för att tävla som det så lätt blir). 

 


Vi fick lite nyfikna blickar med tanke på huvudlaget, men inte alls ogillande blickar som jag hade förväntat mig. Och Dizzy var lycklig med att få gå på sitt bett (sen kan ni i sista klassen se vad som händer när piloten fastnar i handen på galoppvolten...tur att det missförståndet inte inträffar ofta).

Hon lyckades plocka ett fåtal sjuor på mellantraven och på någon övergång mellan melangalopp och trav. Två saker som hon haft enormt svårt för så det är kul att dom blivit bättre när allt stämmer. Och det visar ju också att hennes kropp mår väldigt bra.




Isor ska imorgon få åka och hoppa lite och tanken är att han ska få leka runt en start i semestercupen nästa helg. Då är det en LC:1 och en 80cm bana + en liten terrängslinga. Det är en vädigt kul liten klubbtävling som Falken anordnar varje år och man kan även välja att bara tävla i dressyren eller hoppningen. Förra året vann jag med Jaleoso och året innan med Magnum (som bara skulle miljöträna).

 

 



Det har kommit in ett önskemål om ytterligare ett tantläger i september vilket jag så klart ska se till att anordna. Jag återkommer med datum. De kommande, bestämda, lägren nu är ett tantläger 8-9/8 och ett tävlingsläger för ädre barn och tonåringar 11-14/8. Det finns ett fåtal platser kvar.

På tantlägren så är ådern av mindre betydelse. Man ska trivas i vuxnas sällskap helt enkelt.

Under tävlingslägren så blir ålderna lite mer avgörande. Från 11 till 19år brukar vara det "normala". 

Alla läger har max 6 deltagare och fokuserar på kvalitet i både lektioner och den allmäna trivseln (mat, gott, teori m.m.)


Från och med onsdag kväll fram till söndagen efter det (alltså ca en och en halv vecka) så är mitt schema minst sagt lite körigt. Och då inte med jobb som det är normalt. Min mamma och min bror kommer och hälsar på och sen åker jag hem till västkusten ihop med mamma direkt efter semestercupen. Det blir bara ett fåtal dagar tyvärr för sen ska Magnum upp på ett återbesök i Husaby på onsdagen (håll tummarna för honom) och därefter så kommer jag att varva lite jobb med att hjälpa till på Falkens stora ridläger. Sen kommer mitt schema så sakteliga återgå till det normala men några få avbrott för lägren.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards