Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 17 februari 2015

Blodbad i stallet

Av Renee Knutson - 17 februari 2015 12:23

I helgen har det varit ett dressyrläger som sträckte sig från lördag kvällen till söndag eftermiddag. Under de lägren som är en aningens längre än så kan jag tycka att deltagarna hinner bli lite mer sammasvetsade och därmed får ha mer roligt ihop, men den här typen av lite kortare läger har sin tjusning också. Söndagen avslutades med programridning i ridhuset, som ju är något litet för det men det gick det också.

Nästa läger som jag gärna slänger ut en blänkare om är Tantlägret 7-8/3. Det brukar vara väldigt uppskattat och jag har minst lika roligt som deltagarna. Lägret är till hälften fyllt just nu och jag gissar på att det kommer fyllas upp helt inom kort.


Lottie var igår iväg och kastrerade Mancha och jag måste säga att det ser rätt vulgärt ut med hans helvita bakben när dom är totalt nedkladdade av blod och man ser blodspåren från där han gått ut ur transporten och in i sin box/hage.

Men han är lika pigg och glad (och hingststressad emellanåt) som han varit tidigare så han verkar inte lida någon större nöd. Nu hoppas vi att den där största hingst"idiotin" hos honom försvinner snabbt.


Till Magnum har jag ju fått låna ett träns med anatomiskt pannband och jag testade även ett helt annat bett till honom. Bettet han gått på innan normalt är ju ett med lätt gag-effekt vilket ju trycker fram nackbandet lite också så det ville jag undvika. Sen har jag haft honom på ett vanligt tredelat, men han bara slabbar runt, grejar med det, biter i det och är allmänt väldigt orolig med det. Nu fick han på sig ett tvådelat eggbett som han faktiskt verkar väldigt nöjd med. Det ihop med ett pannband som inte trycker mot öronen alls verkar ha gjort susen. Igår var vi i ridhuset där jag få skrittarbetade honom i precis allt jag kunde komma på och han kändes väldigt trevlig och såg himla nöjd ut. Sen, trots att vi egentligen inte får p.g.a hans mage/kortisonet, så tog vi en liten vända i trav bara för att testa den nya kombinationen av bett/nackband och han kändes lika nöjd där så kanske är jag något på spåren med pojken. Överlag så känns han mer tillfreds och glad så jag hoppas att det är ett tecken på att magproblemen kan vara över när vi är i Husaby och kollar på onsdag!


Dizzy däremot har jag inte alls samma bra känsla av. Hon är ju dessutom brunstig (igen!!) och då ser hon alltid mycket sämre ut. Jag börjar komma in i känslan av att det kanske inte finns något som kan rädda henne från att ha ont och jag vill inte ens tänka på vad det innebär. Nu vet jag att så länge dom inte hitta något riktigt rejält när vi är i Husaby så kommer dom att vilja behandla henne 1-2gånger till innan dom anser att det är dags att ge upp så jag hoppas att jag har fel och att hon blir bra igen för det är verkligen en häst som jag inte vill behöva ta bort.


De tankarna är också lite anledning till att jag inte skriver så mycket på bloggen just nu. Det känns liksom inte så roligt överlag för tillfället, även om det så klart finns tora glädjeämnen runt mig också. Men tankarna kring Dizzy tar lite udden av allt. Skönt att det bara är en vecka kvar innan det är dags att kolla henne och behandla henne igen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards