Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 14 januari 2017

Av Renee Knutson - 14 januari 2017 15:25

 


Jag och Magnum väntar på att tävlingssäsongen ska börja!

Han är van vid att jag kommer med en massa märkliga förslag så han reagerar aldrig nämnvärt på mina påhitt och det gjorde han inte på det här heller. Även om han tyckte att jag var hemskt onödig ;)


Han är fortfarande så himla fin i ridningen och han känns bara bättre och bättre hela tiden. Kan jag kanske ha lyckats hitta ett koncept som fungerar med hans framben samtidigt som det fungerar för hans överpresterande hjärna? Jag hoppas verkligen det!




 

Jag undrar om det är någon gång Alexander inte är otroligt snygg!

Här är också en kille som bara känns bättre och bättre. Han känns allt mer vuxen i ridningen och orkar allt mer bara ligga och rulla och upprepa saker om och om igen för att förbättra vissa detaljer etc. Det riktigt kliar i fingrarna på mig för att få känna honom som han kommer att göra om ett halvår när han riktigt förstått vad ridning går ut på.

För min del så tar det lång tid innan jag tycker att hästarna gjort det (vissa gör det aldrig för dom utbildas inte till det). Jag ville både att dom helt och hållet ska förstå alla hjälper, att dom ska förstå att vi hjälper varandra och i det ligger också att det är deras uppgift att hjälpa till att gissa sig till om jag vill något nytt eller förbättra något. Allt för att jag ska kunna få fram något att berömma så vi rör oss i rätt riktning med utbildningen hela tiden.

Jag vill ha hästar som säger: det här fixar jag, det här förstår jag, det här vill jag...kom igen nu gör vi det här och vi gör det på det bästa sättet som bara går.

Inrdning (där de flesta ju säger att hästarna ska förstå ridning) för mig är bara en liten droppe i havet av vad "förstå ridning" (oavsett disciplin) innebär.





 

Jag och Lottie var och hälsade på Dizzy i torsdags. Magen börjar bli ganska stor!

Det är ca 4 månader kvar nu och jag väntar otåligt. ;)

Madam visade att hon inte tappat stinget och blivit helt mjäkig...jag bara älskar attityden hos henne även om de flesta kanske tycker att hon är lite väl skarp.

Hon tyckte att om vi ändå skulle stå och prata runt henne så kunde i alla fall en av oss klappa henne under tiden. Men hon har ett så märkligt sätt att visa det, och har alltid haft. Hon ställer sig och surar, hugger i luften och ser alltmänt totalt skit förbannad ut. Men så fort man ger henne uppmärksamhet ser hon helt lycklig ut igen.

Det är inte för inte hon fått smeknamn som: pirayan, kobran, primadonnan och bitchen. ;)




Just nu rider jag Björk några dagar i veckan åt Gunilla. Hon är en riktigt rolig liten raggboll som alltid har jetmotorn på. Hennes problem är att coola av och vänta in ryttaren. Vilket i min värld är ett lyxproblem.

 



Mitt i veckan anlände Rosita för en månad, ca, utbildning. Hon var ju hos mig förra vintern också. Jag träffar Rosita och hennes ägare regelbundet under lektioner, men det var intressant att få sitta upp på henne i ridhuset för det blev så lätt att jämföra med förra vintern och jösses vilken utveckling hon gjort! Hon känns superfin så hennes matte har gjot ett väldigt bra jobb! Rosita har lite tjall med sin höft och det är förmodligen permanent så hon behöver lära sig att hantera det i rörelser och utvecklas och bli bättre. Jag har sen innan flera elever som har samma typ av problem (hästar som inte har ont men som har en permanent rörelsestörning) som blivit hur fina som helst. Det tar lite längre tid än med en som inte har det problemet, men det går att lösa (så länge dom inte har ont vill säga)

 



Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards