Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 16 december 2016

Galen PRE & underhållande trickträning

Av Renee Knutson - 16 december 2016 15:13

Testar att blogga via nya mobilen så får vi se hur det går.

Idag har jag minst sagt suttit på en galen Magnum. Han blir ju inte galen på det sättet att man behöver oroa sig utan är mer en tickande energibomb som aldrig tar slut. Och när han är på det sättet så kommer han med en massa egna förslag och gissningar i ridningen samt att han inte direkt är avspänd om man säger så.
Han gör ju egentligen allt jag ber om men inte riktigt på ett sätt som jag är nöjd med.
Så vi var lite lätt osams till och från under passet och efter 1timmes !! rejäl ridning så var han fortfarande helt uppe i varv och övertänd...det blir en spännande tävling på söndag.

Idag så jobbade jag även Mancha på långa tyglar, vilket jag föredrar framför att tömköra.
Detta var tredje gången som vi provade det och idag var det betydligt mer balans, avspändhet och lättare med ställning och böjning.


Igår tricktränade jag både Magnum och Alex och framförallt Alex bjöd på viss underhållning. Han börjar kunna komma på inkallning vilket är jätte kul för det är ju så mycket lättare för honom att bli distraherad än för Magnum.
När jag skulle be Alex att träna på bugningen så hade han sin egen lilla stil. Han är inte jätte förtjust i att ta en så undergiven position så det är inte det enklare tricket vi kan arbeta med.
Vid något av de första försöken så tyckte han att ska han buga så ska jag och nöp mig lite lätt i ena benet ungefär i höjd med var en kota sitter.
När han sen hade kommit över den biten (jag viftade lite lätt undan honom och ignorerade mest det hela) så blev han så överambitiös att han bugade och la hela huvudet i marken...från mule till öron. Han kom upp lite förvånad med flis i halva skallen. Haha.
Det är inte lätt ibland. Tyvärr fick jag ingen bild på det men jag fick en på när Magnum bugar.

 
 
Ingen bild

Gunilla

16 december 2016 15:58

Haha... synd att jag missade den bugningen med Alex. Han kanske gör om det igen. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards