Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 7 december 2016

Trickträning

Av Renee Knutson - 7 december 2016 16:32

Motivationen att skriva har äntligen infunnit sig igen. Och till viss del för all del också tiden att hinna skriva. Det är ju mycket det som motivationen hänger på.

Det finns så klart en hel del att komma ikapp med här på bloggen, men ett steg i taget.


Trickträning är något som jag börjat roa mig och hästarna med senaste tiden. 

Framförallt för Magnums skull: för att ge hans överenergiska hjärna något att roa sig med när jag inte kan rida honom fullt ut p.g.a hans skadade framben. Men även Alexander har fått haka på under hans lugna dagar.


Magnum och jag har så mycket historia bakom oss att vi redan förstår varandra utan och innan vilket gör att han är fruktansvärt lätt att börja med. Han vet att när matte börjar med något märkligt som han inte förstår så är det dags att börja gissa och komma med förslag. Han vet också att berömmet (och i detta fallet godiset) kommer så fort han gör minsta ansats på rätt håll.

Jag har absolut inget emot klickerträning, men det är inte min grej utan jag arbetar med kroppsspråk och röst för att få det jag vill ha fram. På precis samma sätt som jag gör när jag rider: jag vill ha intelligenta, självgående och extremt arbetsvilliga hästar. Lite måste finnas där från början men resten går att få fram genom att vara lite smart i hur man arbetar med dom.


Med Alexander så ser jag också trickträningen som ett sätt för oss att förbättra vår kommunikation och den biten kan aldrig bli djup nog med en häst. Allra helst ska det kännas som att vi har samma nervsystem även från marken.


Det är så väldigt intressant att arbeta med två så olika hästar och då speciellt med detta. Magnum är väldigt undergiven och låg i rang. Alexander är dominant, vilket han ju för all del ska vara som självsäker hingst.

Det gör att tex buga har varit väldigt lätt att lära Magnum (även om jag fortfarande måste vara "hands on" för att han ska klara det) och spansk skritt har varit väldigt lätt för Alexander, medan vice versa har varit lite svårare.


Alexander för ett litet tag sen, när han börjat få kläm på vad som förväntas av honom:

https://www.instagram.com/p/BNMOOmHja55/?taken-by=remont.se


Magnum i en bugning för ett tag sen:

https://www.instagram.com/p/BMD6HQfDqkj/?taken-by=remont.se



Idag gjorde Magnum bugningen med ryttare på ryggen då Lottie assisterade och satt upp. Han har också gjort den spanska skritten med ryttare på ryggen (dock med hjälp från marken än så länge). Pussas är också något vi roar oss med samt inkallning som börjar fungera riktigt bra.
Alexander tränar inte lika ofta, eftersom jag rider honom desto mer, så där är det framförallt den spanska skritten som börjar funka än så länge.


Det som också är intressant är att efter att Magnum börjat förstå sig på den spanska skritten och äntligen vågade sparka runt med frambenen så började han bli snäppet kaxigare. Idag lyckades han till och med fota till mig när vi hamnade lite fel...och han höll inte ens på att bli skräckslagen över det. Även om jag kommer ha ett blåmärke så är jag nöjd med att han börjat vara lite mer "störst, bäst och vackrast".
På samma sätt kommer det att vara väldigt bra att få till bugninen med Alexander som kan behöva lära sig att även om han ska vara självsäker och alldeles underbar på det sättet så måste man också acceptera, alltid, att jag ligger långt över honom i rang.


När det här sitter lite bättre så man kan göra det mesta även uppsuttet utan hjälp så får jag väl klura på vad mer jag ska lära pojkarna för roligt är det.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards