Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 19 maj 2016

Av Renee Knutson - 19 maj 2016 09:21

Just nu går allt på lite lågfart, vilket i och för sig är lite skönt för jag behöver verkligen vila upp mig lite...men det är lite i väntan på "stormen". Allt kommer sätta en jäkla fart snart och då är det bara att haka på och hålla i sig.


En liten resumé först innan jag börjar prata om sånt som kommer framöver.

 

Först och främst så var jag och Alexander och tränade för Julio Borba på Fors gård den 27 och 28 april. Därefter så lämnade jag killen på station för att han skulle kunna vara tillgängligt på fryst semin men också ett gäng ston som får färsk semin.

Kursen gick hur bra som helst. Trots att det är väldigt mycket hästar där på en liten yta, som dessutom går lösa in/ut från sina hagar ibland så var Alexander väldigt lugn och tillfreds. Kommer inte bli några problem alls att åka ut på tex meeting med honom inte!

Han har så enormt lätt för sig. Trots att han kanske bara provat en öppna 2-3gånger försiktigt i skritt så gjorde han dom efter några få försök i alla gångarter på kursen!! Han är så himla stadig och arbetsvillig!

       


Och två filmsnuttar från Instagram:

https://www.instagram.com/p/BEtimW5hAjE/

https://www.instagram.com/p/BEwH7IFBAq1/



Den 14/5 var det tävling i Västervik och tanken var att jag skulle haft med mig Alexander men antalet ston ökade på för honom så han är fortfarande kvar på station (och det är väldigt tom utan honom!) så tanken var att jag skulle få låna Maffias Myrrha av Elisabet, men dagen  innan insåg vi att vaccinationen skulle gjorts samma dag som senast så det blev lite lätt kris. Jag fick fatt i Rehnee och fick (återigen) låna hennes gammelman Presley.

Jag och Presley har tävlat ihop flera gånger vid detta laget och normalt ligger han stadigt på 64-65% vilket han också gjorde denna gången.

 


64.44% I LC1 och en 4 placering av 13 startande.

I LC:2 64.667% och vi hamnade som 6 av 20 startande.





Magnum har ju haft en tuff period med sina framben igen och jag vet fortfarande inte om det kommer gå vägen. Dessutom så fick han fatt i hösilage under en period och blev extremt dålig i sin mage. Det gjorde att frambenet blev ännu sämre och dessutom blev han så spänd i hela sin överlinje att han var öm bara man la ett lätt tryck där.

Han har i alla fall fått supermagmedicin och är nu äntligen bra i sin mage, han går i hage med sin kompis Vidde och har nu påbörjat sin sista equioxx kur och ska sättas igång så försiktigt så får jag hålla tummarna för att det går vägen (igen).

När sadeln kom fram och han insåg att jag skulle sitta upp och rida så var lyckan total och han såg helt lycklig ut hela ridpasset (som ju inte var så långt och bara i skritt). Lite steppande blev det men han höll sig faktiskt rätt bra i skinnet.

 



Lilla söta Invasor (Isor) har kommit på lite bootcamp igen. Han ska också få behandling med ultraljud lite intensivt nu i början eftersom lite muskler är spända och ömma på honom vilket gör att han inte alltid kan röra sig som han ska. Sen ska vi jobba på att stärka upp muskler och göra honom mer liksidig. Mot slutet så kommer jag förmodligen att stjäla honom för Ebba och tävla honom lite innan hon får hem honom igen ;)


Isor och jag på tävling förra året under sommaren när han kom till mig på utbildning.

 





Det som händer framöver:

För det första så är det två vuxenläger som går av stapeln. Det ena snart den 28-29/5 där det finns två platser kvar. Och den andra i juni 18-19. Därefter är det ett även i början av augusti och kommer att vara ett i september också.

Det kommer att vara ett ungdomsläger den 7-10/7 också.


Alexander kommer snart hem från station och ska igång igen och sen ut och visa upp sig på tävlingsbanorna!


Dizzy går i väntan på att bli dräktig med Viñas Jalon vilket jag hoppas att hon visar sig vara på 17 dygn innan juli är slut *ta i trä*


Magnum ska förhoppningsvis bli okej igen och komma igång och bli riden och på lite sikt tävlad igen.


Kanske blir det en liten överraskning som gäller häst snart, men det är inget som är klart så det tänker jag inte berätta mer om förrän det är spikat i så fall


Det kanske också kommer en större och väldigt trevlig överraskning snart också men det är också något som inte alls är i närheten av att vara säkert ännu så det får jag berätta mer om när jag vet mer.


Under sommaren så kommer Fedora, ett friesersto, komma på utbilning


Invasor stannar på utbildning ett tag


Och jag kommer låna lilla Myrrha för att tävla med jämna mellanrum av hennes ägare

 


Utöver det så kommer jag att låna Isor ibland för tävling, i alla fall närmsta tiden, men det kanske blir så att om Ebba ska tävla honom att jag rider förklassen och hon andra klassen så att herrn får busa av sig det värsta och komma till lite bättre fokus innan Ebba ska visa upp honom...Myrrha, Alexander och Magnum...och då kanske en till.
Ja full rulle som sagt.


Utöver det så är det alltid mer lektioner under sommaren då folk antingen har semester från jobbet eller från skolan.

Men jag avskyr att ta det lugnt mer än korta perioder så för min del tycker jag bara att det känns bra och ser fram emot att få ha fullt upp igen.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards