Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 17 mars 2016

Munkpepparens varande

Av Renee Knutson - 17 mars 2016 20:33

När någon tidigare pratat om munkpeppar och att det skulle hjälpa mot både det ena eller det andra när det gäller hormoner hos både ston, valacker och hingstar så har jag mest tänkt "jaja" och sen mer eller mindre fnyst åt det.

Det var ett tag sen och det tänker jag inte längre för Dizzy har med råge bevisat att munkpeppar fungerar.

Jag har efter det också sett att det fungerat på andra hästar som har hormonrubbningar.


Men för att skriva om damen i fråga

 



Dizzy har alltid varit väldigt jobbig när hon varit brunstig, i alla fall om man vill rida...för hon ville inte. Vad jag har förstått så har ston som har problem i just de områdena hon har (kors/länd) problem när dom är brunstiga för dom bli ömma/stela i de områdena och det blir ju så klart inte så trevligt att ridas när det känns så.

Så när det förra vintern kom in en hingst i stallet (hon har iofs stått i stall med hingstar förr utan dessa problemen) så började hon brunsta 10-12dagar och sen uppehåll 4-5dagar och så om igen. Något frustrerande både för henne och för mig. Så något ville jag ju till slut göra åt det och det enda jag kunde komma på att jag hört om var just munkpeppar så jag testade. Det tog inte lång tid alls så upphörde brunsterna och kom som dom skulle istället.

Efter några månader (då även hingsten blivit valack) så testade jag att sluta med det och det tog inte lång tid innan hon började med dom långa brunsterna igen.


Nu är ju tanken att hon ska få föl och jag vet att man rekommenderar att man inte tar munkpeppar under dräktigheten (och för kvinnor inte under graviditeten) så min logik sa mig då att då bör det ju inte vara bra att ta det när jag försöker få henne dräktig heller så jag plockade bort det....

Med samma resultat som innan (och det är alltså ett år sen ca som jag testade sist att ta bort det)...

Nu är det iofs inte ett måste att rida henne just nu men livet blir ju jobbigt för henne (hon ser rätt stel ut när hon rör sig i hagen i trav) och livet blir något frustrerande för hingsten i stallet också då dom står grannar. Han tar iofs det hela med en väldig ro ändå.

MEN! Igår hittade jag en artikel om just munkpeppar och människor som var jätte intressant. Där hade man sett tendenser (inte forskat nog på för att kunna säga att det är vetenskapligt bevisat) till att kvinnor som hade svårt att bli gravida och som hade problem med "konstiga" menstruationscyklar hade lättare för att bli gravida om dom åt munkpeppar då det stabiliserade cyklerna.

Vilket säger mig att tills Dizzy är konstaterad dräktig så borde det vara toppen att ge henne munkpeppar så idag började hon få igen. Gissningsvis så tar det inte mer än en vecka så har hon slutat med de långa brunsterna igen, vilket också gör det väldigt mycket lättare att veta när hon ska kollas om hon är klar för att semineras längre fram.

Alltid lär man sig något och det är kul att få dela med sig!



Just nu sotar jag för att jag haft ett uppehåll från gymmet då jag haft så sanslöst mycket att göra med jobb. Jag har allt oftare huvudvärk/migränkänning som jag tydligt känner kommer från nacken. Så till veckan finns tiden igen och då ska jag börja gå dit regelbundet igen.

Så nu ska jag och min huvudvärk ta en tidig kväll och säga godnatt och inlägget om stångbett m.m får komma på lördag istället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards