Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 16 mars 2016

Av Renee Knutson - 16 mars 2016 20:58

Under kvällen har flera medlemmar ur Falkens HS (inkl jag själv så klart) haft möte för att planera en dag där vi firar att Falken funnits i 20år. Det kommer finnas något för alla och fokus kommer att ligga på underhållning som ska passa alla...även den icke hästintresserade sambon, eller dom mindre barnen...eller tävlingsryttaren osv. Det kommer också finnas en del runt omkring som man kommer kunna roa sig med.

Det är jätte kul att planera och vara delaktig i det!!

Falken är en liten klubb men med ett enormt hjärta där alla är välkomna oavsett gren, ålder eller ambitionsnivå. Jag bara älskar denna lilla klubben.





 

Denna fina bilden fick jag på Magnum idag efter träningen. Ibland är ljuset i ridhuset väldigt tacksamt!


Jag har kanske lite udda syn på hur en häst ska vara i hur den umgås med människor.

Jag vill visserligen att hästen ska göra det jag ber om och det direkt jag ber om det och utan att det blir krångel. Men jag vill också att hästen ska visa vad den tycker och tänker, vilja hjälpa till och kanske gissa lite (även om det inte alltid är på sin plats). Jag har heller inget emot att den visar när det är något negativt. Så länge det är inom ett visst språk så det inte går ut över kommunikationen eller det vi ska göra.

Skulle jag tydligt säga: nu gör vi det här...då finns det inte utrymme för andra åsikter (om inte något är helt fel så klart). Men i övrigt så är hästen åsikter välkomna och så länge dom är väluppfostrade och lydiga så brukar jag alltid lyssna på dom.

Magnum har varit en väldigt timid kille som sällan visat att han tyckte något negativt men på sista tiden så har han faktiskt börjat "ta sig lite ton". Och han blir inte livrädd när han gör det. Jag uppskattar det även om vi ska lära oss att umgås i det också så det inte växer sig hur stort som helst.

Som idag så mötte vi på vägen upp till stallet Elisabet och Myrrha och vi började prata. Magnum hade gått en kanske något kort pass och var definitivt inte trött någonstans. Han stod helt tålmodigt och väntade, precis som han alltid gör, men när det hade gått en stund så började han bli irriterad och nöp mig helt sonika i byxbenet. Inte hårt och inget stort, men en tydlig markering om att nu är jag faktiskt trött på det här. Hade jag då velat fortsätta prata så hade jag sagt till honom att gilla läget. Som det var nu så informerade jag honom att man nyps inte (så mycket behöver man inte göra för att jag ska lyssna). Vi utbytte några sista ord och sen gick vi.

Jag vet många som inte alls hade godtagit något sånt men för mig så är det något som ingår i ett samarbete mellan mig och min häst.... (är hästen inte lydig och väluppfostrad så är det däremot nolltolerans på allt)

Ett litet sidospår...


Imorgon ska jag och Magnum rida för Carina Kind (aktiv som dressyrdomare) och gå igenom lite MSV. Magnum gör ju förvisso alla rörelser m.m men han är ju också så att i vissa grejer så kanske han kan lite mer än vad som behövs och jag vill ha lite hjälp med var jag lägger hon bäst på tävling. Hemma vill jag ju ha så stort register som möjligt, men på tävling så ska man ju helst veta precis hur hästen ska ligga. Alltid lättare att stå på marken och se än att själv göra det precis rätt från hästryggen.

Lite tankar och tips om sånt som vi behöver träna mer på eller kanske göra lite annorlunda är också något jag ser fram emot.



Imorgon ska jag försöka hinna med att få ihop ett blogginlägg på begäran: om stångbett.

Både om t.ex skänklar och tungfrihet och hur det inverkar med olika konstruktioner. Men nörd som jag är så även skillnad mellan tränsbett och stångbett, och då även kandar. Hur jag ser på träningen med stång. Lite bra att tänka på m.m Känner jag mig sjävlv rätt så blir det långt, men jag ska försöka dela upp det med rubriker.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards