Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 7 januari 2016

Av Renee Knutson - 7 januari 2016 20:35

Eftersom jag har haft så dåligt med tid nu ett bra tag  (och därmed inte hunnit med att blogga) så tänkte jag att jag skulle göra en liten summering av hösten och vintern som varit. I alla fall i stora drag. För att länka filmer så kommer jag att få länka från Instagram eftersom lillebror var snäll och gav mig en ny datorn i julklapp (där inte allt finns på ännu).


Jag har sen i juni varit duktig och gått på gymmet och haft hjälp med min träning av en personlig tränare. Syftet har först och främst varit att bli av med min migrän som ställt till det rätt mycket de senaste åren då jag fått ställa in hela dagarna alldeles för ofta. Numera har jag tack och lov väldigt sällan migrän så det har verkligen hjälpt!

Ett annat fokus är så klart också att det ska hjälpa ridningen och min överrörliga kropp har stabiliserat sig en hel del samtidigt som de ställen där jag varit stel har blivit mer rörliga.

För alla som vill rida på mer än bara hobbynivå med en häst så kan jag verkligen rekommendera att lägga in gymträning i vardagen då det ger så enormt mycket mer än vad man kan föreställa sig.


2015 har varit ett väldigt hektiskt år med mycket lektioner, kurser och läger. Det är jätte kul att det är ett sånt sug efter att lära sig och få undervisning men det har också gjort att jag får prioritera lite och ge avkall på att ta emot hästar på utbildning. 2016 ser ut att bli ett minst lika fullt år vad det gäller lektioner, kurser och läger och jag inväntar bara några datum för att kunna planera större delen av året (i stora drag). Planeringen kommer så klart ut här, men även på hemsidan (som fått ett nytt utseende) och på facebook.


Dizzy

 

 

På översta bilden ihop med Julia som var med som hästskötare när Dizzy gick utom tävlan i Västervik och på sista bilden ihop med Jenny på ett av tanlägren som varit i år.

Under sensommaren så har jag mer och mer känt mig uppgiven med henne då vi fortsätter att ha problem i ridningen och ett lite märkligt beteende med rädsla som inte känns "äkta". I september fick vi en efterlängtad plats på träning för Julio Borba för Fors Gård där jag hade med henne. Vi fick en hel del hjälp och efter det gick det väldigt bra under 5-6veckor (men med en vänster sida som gärna ville tippa lite vilket var problemet innan också).

Lite filmsnuttar därifrån:

https://www.instagram.com/p/7-wiE0BArS/

https://www.instagram.com/p/8AkpTLBAtR/

https://www.instagram.com/p/8AlXBOhAuP/


Men jag kom åt henne för bra och efter 5-6veckor kändes det som att hela hästen kraschade fysiskt och det blev ett besök till Husaby där vi kunde konstatera att ett ligament i ett knä var skadat. Förmodligen hela anledningen till att jag känt det som att hon tippat lite åt det hållet hela tiden också.

Så nu är det lite skytteltrafik fram och tillbaks (eftersom jag aldrig helt upplevt henne 100%) och vi har sagt att i april får det bli  ett avgörande beslut eftersom det varit så mycket med henne nu. Det är ett återbesök inplanerat och därefter kanske det blir en scintografi för att kunna få reda på något som gör att man antingen kommer till botten med problemet som hon haft länge och kan göra något åt det eller får ta valet att ta bort henne.

Jag hoppas så klart att hon kan funger som ridhäst (för fantastisk är hon) men jag kan ju heller inte hålla på hur länge som helst och försöka med henne skador heller.



Magnum

Ta i trä men han verkar ha kommit ur sin skadeperiod nu...

Han behandlades i somras med Irap (i vintras med kortison som han inte höll på) och jag har även under hösten börjat rida honom på enbart kandar vilket gjort en enorm skillnad för hans framkotor. Eftersom en rejäl käkinflammation (som kommit av tandproblem som man inte vetat om sen långt tidigare) så blir han lite stum och kort på tränsbettet och då flammar inflammationen upp direkt i frambenen eftersom de två hängt ihop skademässigt.

Nu kan jag tydligt se när han är på gång att bli sämre (och då vila honom en extra dag eller som i detta fallet byta utrustning) för gallorna varierar mellan nästan inget alls till enormt stora (då han gått på t.ex tränsbett).

Detta gör att jag har en tydlig indikator att gå efter och gör det lätt att experimentera med vad han tål och inte tål.

Just nu rids han fullt ut 2dagar i rad och har vila en dag. Sagt från början var att hoppas på att han håller för lite lättare ridning (men ändå precis så han kunde tävlas) med mycket skritt och bara varannan dag.

Det är nu drygt 5månder vi varit igång och han känns bara bättre och bättre och är helt sanslöst fantastisk och jag är lika lycklig varje gång jag ridit honom.

Han har också varit med på en Borba kurs nu i december men tyvärr hade jag inte med som kunde filma. En bild:

 


Lite filmer från senaste träningen (då han var lite väl i gasen efter att ha vilat två dagar men gör det han ska bra ändå):

https://www.instagram.com/p/BAIJ_khhAqZ/

https://www.instagram.com/p/BAIKQ71hArB/

https://www.instagram.com/p/BAIKXWuhArc/



Night Cap S

Night har ju varit hos mig i över ett år nu och är en väns häst. Hon skulle ursprungligen säljas men det bestämdes sedan att hon skulle betäckas med Balou du Rouet (hon själv är efter New Balance, ue Darco). Hon är nu dräktig och ska hem till sin ägare igen nu under vintern. Sen kommer hon förmodligen tillbaka på försäljning när det är läge igen.




Alexander BP 13

 

Alexander är för mig en ny bekantskap. Jag la ut en förfrågan på min egen facebook sida om att jag gärna skulle haft ett samarbete med någon som har en bra avelshingst och som ville ha en ryttare för tävling.

Detta slutade med att jag numera rider och tränar Alexander. Han är en högt mycket bedömd barockpinto hingst som i år blir 5. Barockpinton har sin stambok (sedan 2009) i Holland och är framtagen genom att blanda KWPN och frieser.

Han är en väldigt trevlig bekantskap med sitt underbara psyke kombinerat med att han har fruktansvärt lätt för sig och dessutom med en enormt bra gång när det gäller alla tre gångarter. 

Jag tror aldrig att jag suttit på en så välbalanserad unghäst någon gång!

Det ska bli väldigt kul att få jobba ihop med honom och ta oss an tävlingar och utmaningar ihop.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards