Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 19 oktober 2015

Av Renee Knutson - 19 oktober 2015 21:04

Under helgen har det hänt mycket roligt.

Issa kom hit i fredags och åkte ganska nyligen hem. Vi har haft massa kul ihop, som alltid, och har åkt på en liten kul roadtrip tillsammans. Det blev även en hel del roliga samtal om allt och inget men också lite mer seriösa saker som kanske kan bli kul ihop i framtiden.


Issa fixade också lite trevliga bilder under helgen när jag var med på klubbtävlingarna i Falken då KM i bägge disciplinerna gick av stapeln. Tyvärr blev det inget senior KM eftersom jag var ensam om att vara anmäld, men jag hakade på ändå och hade jätte kul.

Dizzy startade på lördagen först en 80cm clear round och en 90cm A1:a. Målet med henne var att ta sig runt någon av banorna eftersom hon är hopplös på att bli spänd och tittig så fort något är nytt och här var ju precis allt nytt. Hon kör också stilen att tvärnita på hinder när hon är sån. Och hoppar normal andra gången man kommer på dom. Blir ju en aningen svårt att ta sig runt en bana då... Men första klassen kom vi runt på omstarten och andra klassen plocka vi oss faktiskt runt med två stopp (på ett nytt hinder som inte var med i första klassen) och ett pet. Det var inte några vackra rundor men det hade jag inte förväntat mig heller. Hoppa kan hon i alla fall när hon gör det och det är egentligen inget fel på kapaciteten eller tekniken. Här är ett gäng bilder, blandat 80 och 90cm.

 

   

 

 

 

 

 

  



Jag har under helgen insett att det är hög tid att klippa hästarna. Speciellt Dizzy var sjöbött av svett (en del var ju p.g.a stress över nya läget), men även Magnum. Så det blir att ta tag i det till helgen.




På söndagen red jag Magnum i en LB:3, men jag startade också Presley åt Rehnee i LC:1 och LC:2.

Dömde gjorde Carina Kind.

Presley gick väldigt bra och plockade hem prydliga poäng. LC:1 på 68,07% och LC:2 på 69,97%. Han fick med sig två stycken blågula rosetter hem och hade en överycklig matte. Jag tycker ju dessutom att han är väldigt rolig att rida så jag klagar absolut inte.

Presley har en gammal skada som gör att han får en rörelsestörning som speciellt syns i höger galopp. Det gör också att längningar är väldigt svåra för honom. Som bäst får han ett bra förlängt steg/språng och jag tror aldrig att han kommer kunna göra mer än så. Som tur är påverkar det inte samlingarna mer än att det inte blir så flashigt som det kanske hade kunnat bli utan skadan.

 

 


Tyvärr fick jag ta bort ljudet på filmen för att få youtube att godkänna den.




Magnum var lite överladdad i sin start. Normalt startar jag ju honom alltid i två klasser för att han alltid är sån i första klassen, men numera får han ju inte det med tanke på hans kassa kotor och hela försöket med att få honom att hålla. Men han börjar kännas himla mjuk och elastisk. Jag är lite lätt skum på hans högra käke fortfarande och ska ta upp det med veterinären. Jag känner att jag hellre kollar upp det nu än låter det gå ner i kotorna och att skiten börjar om nu när han känns så fin. Men allra först ska vi hälsa på kiropraktorn en gång till för att se så att det inte bara är en låsning som kommit tillbaks.

Nästa tävlingsstart för Magnum blir den 8/11 då vi ska till Oskarshamn och starta en LA:3. Sen blir det inte mer för honom detta året.


Lite bilder (och en film) från igår. Han är fortfarande alldeles för rund och han puttar fram sadeln (och mina skänklar). Att han puttar fram sadeln händer dock bara i ökningar så jag har låtit det vara och hoppas att sadeln ligger som den ska igen när han kommit ner i normalvikt igen.

 

 




Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards