Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 7 oktober 2015

Av Renee Knutson - 7 oktober 2015 21:22

Det har som vanligt varit full rulle och det känns som att jag och hästana har varit lite överallt. Vi har hunnit både fota och filma en del. Men först tänkte jag skriva om lite aktiviteter som händer nu innan det blir 2016.


7/11 Endagskurs i Gamleby

En kurs med 2st 30min pass per ekipage, lite teori och knytis. Passen är individ anpassade och alla åldrar är varmt välkomna. Kursen börjar redan fyllas på, men det finns ju alltid möjligheten att det blir en till om det är stort intresse.




Clinics:

Alla tre är utformade så att alla får ut mycket av dom. Även om man kommer som icke tävlingsryttare på sista clinicen så kommer man att kunna plocka ut många bitar av kunskap. Samma sak gäller då första clinicen på liknande sätt.

14/10 Hur man arbetar med kroniska, fysisika, problem hos ryttare/häst. Tre ekipage med olika problem som inte går att arbeta igenom visar hur vi brukar arbeta under lektionerna. Jag berättar hur jag resonerar kring problemen för att få allt att fungera och för att få både hästar och ryttare att hålla och vara nöjde med sitt ridliv. Ekipagen har alla tre hunnit komma en bra bit i sin utbildning.


5/12 Grundläggande arbete med ryttare och häst upp till skolor, lättare samling, ökningar m.m Dock inte inridning.

Här går jag igenom hur stor skillnad små detaljer gör och hur man blir medveten om dom och kan arbeta igenom dom. Vi går även igenom hur hästar lär in och hur man arbetar med dom för att dom ska vara arbetsglada, men samtidigt lydiga.


19/12 Tävlingsfokus. Här tittar vi på hur man förbereder sig för en tävling och vad som skiljer ridningen hemma från tävlingsridningen, men också hur ett tävlingsfokus kan ge mycket bättre ridning hemma. Vi kollar på varför programmen är uppbyggda som dom är och hur man rider hästen för hästen skull och låter tävling vara en del av det utan att man börjar rida för tävlingens skull.




29/10-1/11 Tävlingsläger för barn och ungdomar

Det sista tävlingslägret för i år. Kommer att hållas i Brotorp vid Hummelstad och avslutas på söndagen med träningstävlingar i dressyr och hoppning på Falkens HS anläggning i Frösvi. Det är ett uppskattat läger som många kommer tillbaka till om och om igen, även under samma år. Åldrarna brukar vara 11 till 17år.




I lördag var jag och Elisabet med Dizzy och Myrrha på bruksridning i Råshult. Det är alltid kul att lära sig om en gren som man inte är van vid och det är helt klart bra miljöträning för Dizzy. Jag gick bredvid med Elisabet och hon gjorde sen samma sak för min del. Det innebar att min kamera klickade på rätt bra när hon och Myrrha red runt, men jag samlade det i fyra bilder:

 


Det var många olika "hinder" som fanns framme att prova:

* Upphöjda bommar på böjt spår som inte fick rivas

* Två par av stolpar där den ena hade en tom höpåse hängande och den andra en kon på sig. Man skulle då ta föremålet och gå i sidled och placera det på motsatta stolpen.

* Två såna rutor som syns på bilden ovanför där man helt enkelt skulle vända hästen runt utan att den trampade på linjen.

* Stoppa i uppförsbacke på ett bestämt område och stå still och sedan samma sak i nedförsbacke

* Avsittning på en vagn och sedan antingen gå fram med hästen och sitta upp eller vända hästen och sitta upp...här körde jag min egen variant. Dizzy hamnade en aningens långt bort och efter att ha frågat om hästen måste stå intill eller om det bara var att jag skulle komma upp så bestämde jag mig för att helt enkelt hoppa (bara för att det var kul)

* Backa i L eller i U. Här hade Dizzy det svårt. Vi har knappt ryggat innan, men hon löste det någorlunda

* Gå över mattor. I detta fallet två trasmattor och en plastmatta som låg efter varandra. Här fick Dizzy en total låsning. Efter mycket övertalande så hoppade hon och landade på platsmattan och höll på att gå omkull när hon halkade. Efter det så var det livsfarligt även om jag hoppade av och gick före henne över (och då följde hon till slut mig). Uppsuttet kom jag till slut över, men det involverade några små stegringar och en hel del frustration där hon bara blev totalt blockerad. Tålamod i all ära, mem när man har provat det i så där 15-20min och varit extremt pedagogiskt så finns det också något som är att man helt enkelt måste över. Vad händer om en liknande situation inträffar på en uteritt och det faktiskt blir farligt om man inte tar sig över eller förbi? Och damen har ju faktiskt galopperat över presenningar helt avslappnat, gått över låga broar utan staket m.m

* Rida mellan två spår som smalnade av

* Rida förbi läskiga saker utan att hästen går i sidled

* RIda slalom mellan tighta koner

* Hoppa ett litet hinder


Inte min typ av gren, men det visste jag ju redan, men kul att få ha provat. Och helt klart något som Elisabet och Myrrha hade briljerat på. Dom tog sig igenom allt väldigt bra. Förutom kanske det lilla hindret.



I söndags var laget och red sista omgången av division II dressyr som då gick i LA:3.

Jag hade med mig Magnum som var mäkta nöjd med att få lov att komma med ut. Julia, som var hästskötare, kommenterade att nu har vi veteranen med oss denna gången. Och det är lite förvånande att man tänker på honom på det sättet, men det gör vi nog allihop. 

Jag upptäckte på framridningen att i ökningar så puttar han fram sadeln...och det är inte lite heller. Jag rider ju sällan ökningar hemma för att det sliter på frambenen. Jag hoppas att det bara är att han är väldigt rund just nu så problemet försvinner av sig själv om några veckor.

Inne på själva tävlingsbanan tyckte jag att det gick riktigt bra för att bara ha varit igång 8-9veckor. Inridningen är en aningens horribel...vi kan helt klart bättre...men saker ska skita sig ibland också. Jag ser saker som jag gör och jag ser saker som han är lite för svag för fortfarande. Men för att bara ha slängt med honom ut på en tävling så är jag riktigt nöjd.




Igår var jag, Lottie och Gunilla i Falla för att filma och fota Magnum. Fokus var på att fota, men när man kan passa på att filma under samma veva så varför inte. Anledningen till det är ju helt enkelt att jag vet inte om han kommer att hålla så jag vill ha fina bilder på honom om det skulle vara så att det går åt skogen. Vilket jag verkligen hoppas att det inte gör. Första tröskeln är 3månader (om 3-4veckor)...där slutade han att fungera på kortisonbehandlingen i våras. Nu är han behandlad med Irap under sommaren och ridningen har vi också lagt upp lite annorlunda (varannan dag bland annat). Han känns överlag bättre nu på 2månader än vad han gjorde vid den tidpunkten i våras. Så det är bara att hålla tummarna. Fotona kommer så småningom. Tills dess får ni hålla tillgodo med en film när vi leker runt.



Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards