Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 5 september 2015

Tre kommande clinics

Av Renee Knutson - 5 september 2015 20:31

Hösten/vintern kan ju vara lite trist på hästfronten och vi går gärna lite i ide. Jag kanske ska prata för mig själv....

Tränandet fortgår ju men inlärningen får liksom ett töcken runt sig. Därför kommer jag, innan jul, ha tre stycken 1,5-2timmars clinics. Jag håller på och tittar på datum just nu.


Del 1: Grundarbete för häst och ryttare


Del 2: Arbete med hästar och/eller ryttare med fysiska problem


Del 3: Tävlingsfokus


Lite mer information kommer när datumen är satta, men det kommer bli i Gamleby Gymnasiets ridhus och jag kommer till viss del själv att vissa med mina egna hästar men också ha inbjudna ekipage som tränar för mig för att visa andra delar. Som vanligt så vill jag alltid att den som tränar (eller i detta fallet tittar på) deltar aktivt med frågor och funderingar.



Idag hade jag hjälp av Julia och Lottie i stallet. Vi skulle egentligen till Lenhovda (runt lunch) för att titta på WE, men eftersom vädret utlovade att vi skulle bli dränkta så hoppade vi över det. 

Allra först så pimpade vi Magnum lite för att filma honom. Filmen var tänkt till veterinären, men när man ändå ska filma så kan man lika gärna anstränga sig. Magnum verkade väldigt nöjd med att bli bortskämd och myst med av tre personer och blev himla fin när vi var klara med honom. Han är förvisso en liten tjockis för tillfället men det kommer ju rätta sig själv nu när betet avtar och han kommer igång allt mer.


Ompysslad och älskad pojke

 




Julia (som inte syns på bilden) gjorde extremt lustiga språng för att få Magnum att titta på henne. Min min säger väl allt...

 



Vi fick så klar ihop en liten filmsnutt. Den ska på inget sätt visa något som är vare sig riktigt bra eller "perfekt" utan är helt enkelt en dokumentation (mycket för min egen del) om hur han ser ut nu efter 4-5veckors ridning. Han är lite kort och stum i sina muskler, vilket märks tydligt när vi stretchar, men det blir snabbt bättre. Han är så klart också lite svag (och busig även om det inte syns på filmen). Normalt så är jag ganska lätt i sitsen (och rider lätt) för han har inte känts klar att sitta på och be om lite mer. Idag kändes det i alla fall som att jag fick lov att sitta ner och åka med utan att han föll isär. Höger sida är fortfarande lite sämre men jag hoppas att vi jobbar oss igenom det (och med lite hjälp av alternativbehandling).



Vi passade sen på att rida ut alla tre. 

Jag har varit lite osäker på Dizzy sen i torsdags för hon kändes rätt matt när vi red ut och saktade själv av från en lugn galopp. Normalt är hon enormt taggad i galoppen och får hon lov så sätter hon iväg för fullt och saktar av först när man ber henne. Så jag har funderat på lite allt möjligt för jag tyckte även att hon kändes som att hon inte kom upp med ryggen när jag red.

Idag fick jag en chans att titta på henne när Lottie red (Dizzy fick själv bestämma hur mycket hon ville göra) och vad jag kunde se så var ryggen och länden med som den skulle och hon rörde sig som hon brukar. Men under ridturen så var det samma sak: lite matt och inte alls så taggad som hon brukar vara. Så vi tog det rätt lugnt och en kortare runda. När vi kom hem tempade vi men hittade inget där. 

Alla fyra fick stå inne över dagen på grund av skitväder och när jag och Lottie kom tillbaks på sen em så tempade vi igen (men inget konstigt) och sen tog vi ut henne och tryckte igenom rygg/länd och böjde henne på alla fyra. En lätt hälta kom fram på vänster fram vilket jag efter lite funderande kom fram till mest sannolikt är något hon gjort i hagen när det blev halt helt plötsligt (efter allt regn). Så damen får lite vila och sen tittar vi på det igen.

Hon är tacksam som säger ifrån så tydligt i alla fall.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards