Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2015

En vanlig dag

Av Renee Knutson - 29 augusti 2015 20:23

Även lördagar kan bli helt vanliga jobbdagar och jag tänkte dela med mig av hur det kan se ut.


* Dagen började 06.00 med frukost, därefter åkte jag till Gamleby och konditionstränade i motionsspåret.

* Night och jag njöt sedan av en bustur i skogen där överskottsenergin var relativt hög och jag fick många skratt under turen. Hon är en riktigt mystjej.

* Ebba och hennes mamma Erica hann anlända medan jag var ute med Night och kort därefter var det dags för lektion för Ebba och Invasor.

* Magnum hade vilodag (även om han inte höll med mig om att det var planen) så jag och Dizzy tog också en tur ut. Vi intervalltränade i galopp och sen tog vi en busrunda över lite stockar som ligger så bra utplacerade att hoppa över.

* Lunchdags som oftast intas i sadelkammaren med en bok i ena handen.

* Dags att köra åt hemmahållet även om första stoppet var hos Lottie och lektioner med henne Mancha och Nemo. För Mancha så var det ren "bebis" ridning och för Nemo fokus på lösgjordhet.

* Därefter var det Annettes tur på min hemmplan. Hon och Rosita fick fokusera på kontroll och kroppsmedvetenhet.

* Ebba red sedan ytterligare en lektion i Frösvi. Denna gången på hennes lilla söta Angel. Att få flyt och stabilitet i ridningen (samma takt och tempo om och om igen) låg fokus på denna gången. Samt att inte fastna och bli hård i handen.

* Tillbaks till Brotorp och hemmaplan där jag red Lenas Nikele som jag gör med jämna mellanrum. Jag red honom även igår och då var fokus på lätthet för hjälperna och lösgjordhet. Med det i bagaget så fokuserade vi idag på enkla byten och travökningar.

* Sista lektionen tog Lena och Blinka (eller Blondie som jag kallar henne) där det var fokus på hur man börjar utbilda en nyinriden häst.

* Från ca 19.00 så har jag ägnat mig åt att duscha, diska, tvätta, springa runt runt och ordna med papper som både bara ska in i pärmar men också som ska till revisorn. Lite allmänt fixande och donande på datorn. Strax är det dags att gotta ner sig i soffan.


 

 


Det är så kul med variationen som finns. Både i ålder och kunskap hos ryttarna men kanske framförallt hos de olika hästarna.

Idag har det på lektionerna varit:

PRE Partbreed

PRE

Svensk Ridponny (lite övervuxen bara)

Frieserkorsning

Liten söt ponny med okänd härstamning

Frieser modell enorm

Ardenner


Från ren bebisridning upp till byten och travökningar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards