Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2015

Heja Falkarna & "mina" hopptjejer (massor av bilder i inlägget)

Av Renee Knutson - 24 augusti 2015 21:16

Igår gick första omgången av division II ponny hoppning av stapeln på vår hemmaplan. Falken hade med ett lag där 3 av 4 tränar för mig regelbundet. Jag som stod som banchef + flaggade och var så upptagen med att titta på deras ritter att jag nästan glömde bort mitt eget jobb. När jag själv tävlar är det sällan nerverna känns av, men när det är någon som tränar för mig (speciellt de som inte är vuxna ännu) så blir jag nervös och vill hemsk gärna hjälpa till.


 


Tjejerna gjorde jätte bra ifrån sig och hamnade som delad etta med två andra lag (totalt åtta lag). Bara att hålla tummarna för att det går lika bra i de kommande två omgångarna.


För vår del så är det ju inte förrän 12/9 som vår nästa omgång går (och då i dressyr inte hoppning). Lilla Isor bör kunna höja sin procent en del. Både för att han nu hunnit få en till behandling (han har ju varit väldigt sned och låst) och för att vi får några veckor till på oss att bygga styrka, kondition och bli allt mer rörliga. Han kommer dessutom då att gå en förklass vilket förhoppningsvis gör att han inte blir så taggad som han var i första halvan av lagklassen sist. I samband med den tävlingen så kommer han även att flytta hem till Ebba som ska ha honom på foder.

Därmed kommer jag också ha tid med ytterligare en utbildningshäst.


Magnum och Dizzy har också fått behandling och på Dizzy så hittade vi en liten låsning (om det nu var det det var) mitt på ryggen vilket kan förklara att jag känner att det tar stopp i ryggen på henne ibland och att jag inte tycker att hon lyfter ryggen bra nog när man trycker med fingrarna under magen på henne. Redan idag (behandlades i fredags) så lyfter hon betydligt bättre när man trycker och jag kunde också se idag när jag tömkörde och arbetade vid handen att ryggen svingade betydligt bättre och kom upp mer.

Magnum fick en allmänbehandling och är lite stel och stum i hela kroppen, men inte låst på något ställe. Han ska också få lite olika tillskott för bland annat levern och magen. Han har ju fått så mycket mediciner senaste året att kroppen tagit lite stryk av det och han känns också lite oelastisk i ridningen än så länge. Men han har ju heller inte varit igång så länge.


Night rullar på som hon gjort tidigare. Eftersom hon är dräktig så kan hon inte behandlas vilket också gör att den snedheten som blev kvar fortfarande finns kvar, men det verkar inte vara något som bekymrar damen jätte mycket heller för den delen. Hon har gått ner lite i styrka och kondis över sommaren eftersom hon ju fått vara på stationen m.m och då har det automatiskt blivit så att hon trappats ner lite, men nu håller jag på att bygger upp det igen och sen får vi gradvis trappa ner när hon börjar bli större om magen. Nu hoppas vi att hon fortfarande är dräktig runt 90dagar lite längre fram.


Lilla, underbart vackra, Lexi kommer snart ut på annons!

 

 

 


Lexi är verkligen sina föräldrar upp idag: enormt tillgiven och social och med ett psyke som är så stabilt att hon kommer bli en fullkomligt underbar ridhäst. Dessutom verkar hon vara väldigt lättlärd och nyfiken på allt nytt.

Jag kände ju både hennes mamma och pappa väl. Hennes pappa var avelsgodkända PRE hingsten Decomiso som jag red under flera år. Underbart vacker och en kille som jag verkligen älskade att arbeta med. Vi hade mycket kul ihop:


På ett Championat:

 

 



På en träning inriktad på tornerspel:

 



På en uppvisning i Landskrona framför en relativt stor publik:

 



Jag har flera helt underbara bilder på Deco och jag kommer aldrig att glömma den hästen!!

Man kunde hitta på precis vad som helst med honom. Han ställde upp i vått och torrt och gjorde alltid sitt bästa. Han var, precis som Lexi är, underbart social och kunde mysa hur länge som helst.


Esther, hennes avelsgodkända frieser mamma, har jag tyvärr betydligt färre bilder på. 


Esther och jag någon varm sommardag för många år sen:

  



Esther på äventyr med sin ägare:

 

 


Esther är också en sån häst som man kan plocka med på precis allt och hon bara köper det rakt av utan att vara tittig eller hetsa upp sig. Hon (och även Deco) är så enormt mån om att vara tillags och gör hellre för mycket än för lite.

Dessutom är även hon helt fantastiskt vacker. Så Lexi har helt klart bra föräldrar att brås på och hon kommer bli en väldigt bra, cool, energifull och lättlärd ridhäst åt någon lycklig ny ägare.




 
 
Sanna

Sanna

25 augusti 2015 18:47

Åh va roligt, grattis :)

http://fames.se/sannapetersson

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards