Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

Tantlägret hamnade i tidningen

Av Renee Knutson - 10 augusti 2015 14:29

Lördag och söndag har det varit tantläger här i Brotorp utanför Hummelstad. Väldigt praktiskt att ha hästarna precis utanför dörren. Vädret var väldigt samarbetsvilligt, om än kanske något varmt. Hellre det än spöregn i alla fall.


Lägret var fullt med sex deltagare och som vanligt under tantlägren så är åldrarna väldigt varierande (från 17år och uppåt detta året) och ryttarna har utöver det väldigt olika utbildningsnivå. Tillsammans med att hästarna är helt skilda raser, storlekar och med olika utbildningsnivåer så blir det alltid mycket att lära för alla. Mitt jobb blir dessutom så väldigt intressant när jag får variera lektionerna och sätter jag förklarar saker på.

Alla ryttare har olika sätt att förstå och lära sig. Precis som vi är i övriga livet. Mitt jobb som tränare är att förklara på ett sätt som ryttaren kan ta till sig. När jag har en ny elev så tar det ibland en liten stund innan vi hittar samma språk, medan med de som varit med ett tag så har vi liksom "kommit ihop oss" och förstår varandra.



Ett kollage med alla samlade på översta bilden (mitt emellan två grupplektioner med vardera 3 ekipage i varje).

Från vänster till höger på bilderna nedanför: Lena och hennes frieservalack Nikele, Rehnee med sin halvblodsvalack Presley och Jenny på mitt PRE sto Distinguida (Dizzy).

 




Nedan den lilla tidningsartikeln som kom ut i Västervikstidningen (jätte kul att dom väljer att skriva om något sånt här). Längst upp till höger Julia på PRE valacken Invasor (som Ebba ska ha på foder från hösten) och Lottie på hennes överväxta svenskaridponny valack Nemo (Lottie var precis klar med sin lektion och Julia skulle precis börja med sin). Nere till vänster: Jenny på sitt friesersto Fedora.


 



Under tantlägren så rider varje ekipage två enskilda pass och ett gruppass. Gruppassen ligger sist under helgen och görs i lite mer makligt tempo (hästarna brukar vara lite matta) med fokus på sits, att kunna känna och på små detaljförändringar hos ryttaren. Under dom blir det även automatiskt att lite mer tankar kommer upp och diskuteras igenom.

Alla får träna utifrån sin egen nivå på passen och är genomtänkta så att det inte blir för mycket av någonting under helgen (för hästarnas skull).


På lördagen hinner vi också alltid med teori och också lite drinkar och snacks utöver den vanliga maten.

Denna gången kom dessa punkter med under teorin:

* Hur hästar lär in

* Att bygga upp utbildningen som en pyramid

* Vikten av framåtbjudning (och vad som inte är framåtbjudning)

* Handens enorma genomslag/viktighet

* Hur vi sitter olika rakt fram och på böjda spår

* Bär respektive skjutkraft: hur ändras ryttarens höftrörelser



Jag glömde tyvärr att filma alla och fick egentligen bara filmat två stycken.

Jenny på Dizzy som går från en svag sluta in i en svag skänkelvikning (och allt eftersom hon upprepade fick hon lite mer av Dizzy).



Lena på Nikele som här tränar på förvänd galopp - skritt - rättvänd galopp. I detta fallet så är det deras svårare varv.


 

Lena har haft en stroke vilket också gett nedsatt nervfunktion. Om ni tittar lite noggrant när hon kommer över i den rättvända galoppen så kan man se att höger benet inte kan trampa ner i stigbygeln och det benet är också svagt.

När jag träffade Lena var detta en av de första sakerna vi fick börja jobba med...eftersom det inte går att förbättra den högra skänkeln så la jag fokuset på att ta bort lika mycket från vänster skänkeln i styrka (så inte Nikele gick på sned) och att få till den mentala biten: det gör inget att höger skänkel är som den är...det går ändå och det går hur bra som helst ändå.

Dom var redan då rätt långt komna i sin utbildning (även om Lena kanske inte alltid höll med mig om den biten) och nu är dom igång med en bra förvänd galopp, början till galoppiruetter, lite piaff ansatser och passagen sätter dom sedan tidigare. (att skriva om Lenas problem med sitt ben har jag så klart frågat om lov om först)


I nästa blogginlägg (imorgon hoppas jag) tänkte jag att jag skulle skriva om dom många (likadana) tankar som nästan alla olika ryttare har om sin egen ridning och hur det påverkar ridningen. Men också hur man kan gå tillväga för att vända på en allt för kritisk tankegång om sig själv så att man istället kan fokusera på att utvecklas. En del av det kritiska, tex, som också står ovanför om Lena: att istället för att känna att ena sidan hela tiden inte räcker till så vänder man på det och ser till att den starka sidan gör lika lite som den svagare och så har man (med lite tid) löst det problemet.


Nästa tantläger är den 19-20/9 på begäran och jag ska strax ta tag i att lägga ut om det på facebook och att messa ut om det. Men från start är 3 av 6 platser bokade.


På tisdag är det dags för tävlingslägret som också kommer att vara här i Brotorp med avslutning med en träningstävling i både hoppning och dressyre hos Falken. Dit har jag ju bara 1,5km.



 
 
Emelie

Emelie

10 augusti 2015 19:41

Vad roligt att ni kom med i tidningen!

http://nouw.com/emeliesturk

Renee Knutson

10 augusti 2015 19:49

Ja jätte kul :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards