Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2015

Lite kort från teorin

Av Renee Knutson - 7 augusti 2015 16:02

Jag tänkte då och då ta lite kort ur teoridelarna som varit under lägren. Eftersom jag har en tendens till att inte sluta skriva när jag väl börjat (och tiden räcker inte riktigt till för det) så tänker jag bara plocka ut korta bitar varje gång.


Denna gången tänkte jag skriva om ryttarens blick och en bit som man kanske normalt inte blir tjatad på om.

Att man ska lyfta blicken vet vi alla och alla får höra det med jämna mellanrum. Det är ju av den enkla anledningen att vi helt enkelt sitter bättre och kan röra vår kropp bättre med en lyft blick, vilket jag skulle kunna skriva ett eget stycke om.

Men...jag tänkte gå in på en annan bit med blicken: att titta dit man är på väg kontra att titta dit hästen tittar/ska titta. Låter som en bagatell? Det gör dock en enorm skillnad.

Inom tävlingsdressyren ska man titta dit man är på väg, inom den klassiska dressyren tittar man dit hästen tittar/ska titta. Jag tävlar visserligen men jag har min grund i den klassiska dressyren och det är också den jag utgår från i mina lektioner. Just när det gäller detta med blicken behöver jag dock inte göra mer än att testa utan häst för att veta att den klassiska vägen är den rätta (om inte annat så för mig själv).


Så varför ska man titta dit hästen tittar/ska titta?

Mycket av det man rider är samma sak:

Rider man rakt så tittar man rakt fram, rider man på en volt så tittar man lite åt sidan (åt det hållet man är på väg) etc. Men i rörelser som t.ex öppna och skänkelvikningar så är det skilt vart hästen tittar och vart vi är på väg. Och det är där det börjar spela roll!

Föreställ dig att du rider en öppna på spåret. Hästen tittar in i banan och du tittar (automatiskt) dit ni är på väg = längs spåret. I en öppna spelar det väldigt stor roll hur ryttarens höfter är vinklade och tro det eller ej men blicken påverkar höfterna.


Vill du testa?

Ställ dig upp med fötterna axelbrett isär och böj lätt på knäna. Slappna av och låt kroppen röra sig som den vill. Titta rakt fram, vrid blicken åt höger, titta rakt fram, vrid blicken åt vänster. Upprepa tills du känner vad som händer i din kropp. När du tittar åt höger så kommer höfterna också att vinklas åt höger.


Så i en öppna hur vill vi då att höfterna ska vara riktade?

Många har problem med att höstens yttersida smiter igenom (ytter bog) och hästen blir då lite avknäckt i sidled (runt bogen) och får inte under sig innerbak på rätt sätt. Man kan fortfarande göra öppnor på tre eller fyra spår utan problem men man får inte lyftet och bärigheten fullt ut. Detta kan man även se på höga nivåer.

Om du tittar rakt fram så kommer dina höfter att vara rakt fram (till större delen) och då vill hästen anpassa sig så att den är mitt emellan trycket från dina sittben och dina lår...alltså kommer bogen hela tiden söka sig utåt mot väggen och ryttaren får sitta och parera med yttertygel och yttervad mer än nödvändigt.

Om du tittar åt samma håll som hästen ska tittar så kommer höfterna att vinkla sig så att dom också pekar in i banan. Helt plötsligt så kommer dina sittben och dina lår att be hästen att gå lite in i banan under dig. Då kommer hästen (och ryttaren) i en bättre balans och man slipper kämpa med en massa extra hjälper.



I en skänkelvikning har vi lite motsatt problem.

Föreställ dig att du vänder in på medellinjen och gör en skänkelvikning ut till spåret.

Det största problemet i en skänkelvikning? Att bogen sticker före (eller att bakdelen inte hänger med) och hästen blir böjd som en banan. Ryttaren kontrar då oftast med att hålla emot på innertygel och så blir bananen ännu mer böjd.

I en skänkelvikning tittar hästen relativt rakt fram (mot kortsidan i detta fallet) hela tiden medan ryttaren automatiskt tittar åt det hållet man ska komma ut.

Vi vill att hästen ska kännas väldigt rak i sin kropp och samtidigt tvära ut mot väggen. Detta gör att ytterhöft/skänkel blir enormt viktig i hur den ligger an mot hästen. Vad händer om du tittar åt det hållet ni är på väg? Höften vrids på det hållet och då öppnar sig hela ytterskänkeln en aningen och hästen kommer direkt att söka efter att hamna mitt mellan sittben och lår. Resultatet? Hästen smiter igenom på yttersidan och ryttaren får lägga till flera andra hjälper för att försöka reda ut situationen och då har vi betydligt tyngre ridning än vad vi vill ha.

Om vi då istället tittar rakt fram (mot kortsidan i detta fallet)? Då kommer höfterna också att peka rakt fram och bägge låren kommer ligga lika nära hästen. Om vi då utgår från att ryttaren inte har ett mothåll på innertygeln (utan istället tar lätta förhållningar, om det behövs, på yttertygeln) så kommer hästen att hålla sig rak under ryttaren (inom dess förmåga att tvära för dagen) och så har vi löst det problemet.



Jag är detaljnörd ut i fingerspetsarna och älskar att arbeta med sånt här. Både hos mig själv och andra. Alla små, små detaljer som man inte tänker på (och som en väldigt talangfull ryttare gör av sig själv) inverkar så enormt på våra hästar som för mestadels av tiden bara försöker göra oss till lags. Just detta med att fylla ut det utrymmet vi lämnar öppet är dom extremt duktiga på och något vi kan använda oss av. Även vid framåtbjudning, längning, samling etc. Men det är ett helt annat inlägg ;)

 
 
Therese S. Westlund

Therese S. Westlund

9 augusti 2015 21:41

Lärorikt :)

http://theresesw.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards