Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 31 juli 2015

Klinikbesök, dräktighet, film m.m.

Av Renee Knutson - 31 juli 2015 09:18

Jag har varit lite annorlunda upptaget det sista. Jag har haft min mamma och bror på besök och därefter åkte jag hem till västkusten ihop med min mamma och umgicks med pappa, min syster, min svåger och deras två barn. När jag kom hem sent på tisdag kväll så var det bara några timmar innan det var dags att åka med Magnum till Husaby.

Visst fanns det ett litet orosmoln om att han inte skulle vara okej, men egentligen förväntade jag mig ingen reaktion på kotorna eftersom han knapp gjort något (han är lätt igångskrittad) under sommaren mer än att ha blivit arbetad i skritt vid handen.

Besöket visade sig vara helt felfritt. Ingen reaktion på någon av kotorna (vänster fram har som bäst haft en halv grads reaktion tidigare) och rör sig fint på longen i bägge varven. Han blev också kollad av tandläkare och var jätte fin i munnen vilket också är första gången så nu kanske hans tänder börjar komma till normalläge för egentligen har han inget dåligt bett utan ett relativt normalt bett. Det enda som kunde anmärkas på var att han slitit på de lägre kindtänderna på höger sida när han gått och bitit tag i bettet på den sidan, men inga sår eller vassa kanter.

Men lite som förväntat så var ju också den förväntade hållbarheten på stackars Magnum inte något att hurra för. Kommentarer som att det kommer bli svårt att få honom att hålla och det kommer bli en lindans att försöka komma på vad han tål och inte tål kom emellanåt.

Så just nu ska han gå varannan dag och ridas så mycket som han behövs, men så lite som möjligt. Om två månader ska han vara fullt igång och eftersom jag själv känner honom bäst så kom vi fram till att det är bäst om jag själv lägger upp schemat från nu tills då. Så det blev ihopknåpat igår och han har haft sitt första pass med lite trav inlagt i.

Parkeringsläget på pojken är underbart...vi fick vänta lite på gången (10-15min) och jag lutade mig mot väggen för att vila efter all körning medan Magnum stod med grimskaftet över nacken och sov. Det sprang runt folk lite överallt och på andra gången (på andra sidan väggen) så sprang det en häst då och då.

 



Lilla plutten igår efter första ridpasset med lite trav. När han äntligen fått lov att trava som han tjatat om länge så föreslog han så klart galopp och ett fullt pass. Det är inget fel på hans arbetsvilja i alla fall.
Men just nu är det en del orolighet i munnen fortfarande, men det var det sist jag satte igång honom också och det försvann ganska fort så jag hoppas att det gör det nu också. Han är i alla fall lugnare med munnen från start denna gången.


 





Dizzys schema ser för tillfället oftast ut så här: vila, tömköras/arbetas vid hand, ridas ut, arbetas i ridhus. Någon av dagarna byts ut mot hoppning då och då eller läggs till i det rullande schemat. Hon går i princip aldrig två likadana pass efter varandra. Allt för att hon ska hålla så bra som möjligt. Eftersom hon också svarar väldigt bra på att vara rejält varm innan ridpasset (märktes den veckan vi hade runt 30grader) så får hon ofta stå med ett back on track thermatäcke och bli lite för varm en stund innan träningen eller så står hon med vetekudden, men hittills tycker jag att täcket funkat bättre. Kanske för att det värmer hela henne.

Fokus för henne just nu ligger på att få henne mer rörlig i bakdelen. Den har hon ju skyddat länge och fortsätter att då att vara lite stum i musklerna även nu när hon mår bra. Så precis som man själv blir stel om man inte rör på sig, stretchar och böjer så är hon det också. Och lite fokus ligger också på att hon rätar upp sig runt vänster länd innan hon vågar böja sig. Det märks då speciellt när hon ska fatta vänster galopp på en volt. Men eftersom hon hittar sin böjning igen utan några problem direkt efter så är det förhoppningsvis mer en vana än något som stör.


Hon känns i alla fall finare än vad hon någonsin gjort och jag får inga "det gör ont någonstans" vibbar av henne alls.

 



I måndags så visade det sig på 17dagar att Night är dräktig med Balou du Rouet!

Vilket var glädjande nyhet både för mig och hennes ägare. Någon gång innan hon blir allt för tung så ska hon hem igen och få sin fölis på hemmaplan i Skåne. Nu håller jag tummarna för att hon fortfarande är dräktig om en dryg vecka när vi är uppe på 30dagar.



Nu har jag haft tid att fixa upp filmen på Isors dressyr från den 25/7 då han gick en liten klubbtävling. Med lite mer jobb så ska han nog kunna gå riktigt bra, men en start på 62,78% är inget att vara ledsen över på något sätt och det med en aktiv domare som dömde.





Den 8-9/8 är det tantläger hemma hos mig. "Tanterna" var sist 17 till 70år så ålderna är ganska fri ;)
Den 11-14/8 är det tävlingsläger för äldre barn och tonåringar. Finns någon enstaka plats kvar om någon är intresserad.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards