Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 14 juli 2015

Att lura sin egen hjärna

Av Renee Knutson - 14 juli 2015 08:37

Om ni inte har märkt det så har jag väldigt lätt för att haka upp mig på saker om jag inte får rätt på varför saker och ting inte fungerar. Alternativt om saker och ting fungerar men jag inte vet detaljerna bakom.

Så nu ska ni slippa det evinnerliga tränsbetts tjatet om Dizzy och framförallt ska hon slippa försöka vänjas in på tränsbett. Hon ska få ha den kombon hon gillar av stång och kapson och min hjärna ställs in på att hon kommer kunna gå över på kandar längre fram (hon går bra på blank stång) och därefter då att antingen reglerna ändras så man får rida msv c på kandar eller helt enkelt att söka dispens att få kvala till msv b på kandar (men inte tävla på dom resultaten). Och om det inte är möjligt så vill jag inte veta det för det är dom tankarna som krävs för att jag ska släppa pressen kring att få ett bett att släppa. Och det är ändå så himla långt med Dizzy dit (om det ens går med hennes sargade kropp) så det är för tillfället inte viktigt heller.

 




Igår hade jag första ridturen på Magnum sen slutet av maj. Det var en lite förvirrad och glad kille när sadeln kom fram. Efter att jag lagt på den så stod han med mulen mot mig/gjorden hela tiden och bytte sida när jag bytte sida och var sen väldigt glad när jag satt upp. Första biten av passet (när jag tog kontakt) så var det en hel del bitande i bettet, gnisslande av tänder och lite oroligt. Men efter de 20-25minuter vi skulle rida så avslutade vi passet med en lugn och stilla mun och en avslappnad häst. Han var mycket värre sist jag satte igång honom och då tog det flera pass innan han slappnade av till större delen.

 



I helgen var det ett väldigt lyckat, fullt, tantläger.

Vi åt god mat, drack lite drinkar och åt snacks (ja maten är viktig) och utöver det har alla ridit gruppass och enskilda pass efter allas enskilda nivå. Det har varit så enormt varierande deltagare på alla sätt. Åldrarna på de mänskliga deltagarna har varierat mellan ca 17 och 70år. Hästarnas åldrar mellan 7 och 24år. Raser som varit halvblod, (överväxt) svensk ridponny, pre partbreed, "barockfrieser(frieserkorsning) och arab.


Alla deltagare:

 



Julia och Invasor samt Lottie och Nemo:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards