Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 11 juni 2015

Husaby besöket med Magnum

Av Renee Knutson - 11 juni 2015 18:48

Detta blogginlägget får handla enbart om Husaby besöket.


Det var en tidig start i tisdags. Dagen började 03.45 och innan klockan var halv fem så rullade vi.

Magnum blir ju inte så upphetsad (även om han ibland överraskar mig) över saker så när han kom fram och jag ställde in honom i boxen så tog det ungefär en minut så hade han kissat, skitit och somnat. Sen stod han där och bara njöt. Knashäst.


Vi började med det sedvanliga böjprovet och valde då att spara höger framkota för att kunna kolla den efteråt. Givetvis ordentligt halt på vänster framkota och det syntes även svagt vid longerprov (troligtvis bra mycket mer i Torunns ögon än i mina kan jag villigt erkänna). Den kotan bedövades och när lite tid hade gått så kollades höger framkota där han var 1-2grader halt. Även den bedövades för att se hur han rörde sig när han inte hade ont.
Lilla Magnum har alltid bra rörelser (det hade han även när han var jätte halt på bägge fram i höstas), men när han får röra sig som han kan så är han helt fantastisk. Och på det så vet jag att med en ryttare på ryggen så rör han sig ännu bättre. Under longeringen var det en lycklig Magnum (även utan bedövning) när han äntligen fick röra på sig och det var en hel del bus och skratt (från min sida).

Söta lilla plutt!! (här i ridhuset)

  



När den biten var klar så togs blod för att förbereda för Irap behandlingen. Egentligen inget konstigt (men underligt att det fungerar som det gör i behandlingssyfte). En stor spruta med glaskulor i som fylls med hästens blod via en nål + slang i hästens hals.

Equiterapeuten/akupunktören som kommer till dom med jämna mellanrum hade en avbokning och tittade då på Magnums käkar + hals. I käkarna släppte hon på en låsning på vardera sida som satt rejält och sen släppte hon även på låsningar runt första och andra halskotan. Det var väldigt intressant att titta på Magnums reaktioner: böjde bak nacken långt åt bägge hållen efter varje gång och till sist stod han och bara tuggade och grejade.

I övrigt har han bra rörlighet i halsen (vilket väl också gör att han faktiskt kan böja sig som han ändå kan framtill).


Under natten övernattade Magnum på kliniken med en sällskapshäst (dom är så himla snälla och omhändertagande på den kliniken!) och jag övernattade i en urmysig "stuga" bara tvärs över vägen. Hade små fölisar utanför fönstren och jag kunde gå och hälsa på Magnum (och ge honom mat) när jag ville.

Stugan var verkligen något för hästtokiga, men på ett väldigt smakfullt sätt och så himla rejält och vackert byggd.


Magnum hjälpte mig att mocka på morgonen:

 




Vi började med att ultraljuda hans käkar. Och efter det så behandlades höger käke med kortison då den visar tecken på inflammation och hans uppförande gör det ju ännu mer. Efter att ha pratat med ET'n dagen innan så fick  jag i alla fall bekräftat att det jag kopplar ihop med hans "rädd om öronen" hänger ihop med käkinflammationerna. Vänster öra är ju inget problem längre efter att han blivit behandlad, men höger är han fortfarande lätt panikslagen för att man ska vara när. Och det har ju blivit bättre korta perioder efter att han behandlats. Det känns ju även när man rider och ännu mer om han går med ett träns med vanligt nackstycke.


Sedan spolades bägge kotlederna fram och det som kom ut ur vänster led var banne mig inte vackert. Som sirap och det bildade "öar" när det kom ut på marken (som var våt av annat sen innan). Så det var nog välbehövligt. Därefter så behandlades bägge fram med Irap.

Killen var lite trött efter att ha fått lugnande innan han skulle sprutas i käkarna:

 




Sen åkte vi hem runt lunch och han står nu på boxvila tills imorgon då han får gå ut i en mindre hage ihop med Dizzy (så håller han sig lugnast) och får gå på hö tills återbesöket. Hans mage tål inte metacam (har varit flera "starta paniken" lägen med hans mage på den medicinen) så nu testar vi med Equioxx istället för att se om han tål det, men då får han ju inte bli lite lös i magen av gräset (vilket han blir ibland) för då blir det omöjligt för mig att hålla koll på honom. 
Eftersom vi "bråkade" så mycket med hans kotor så får han helt enket gå i hagen och ta det lugnt 3-4dagar och efter det ska han ha under någon dag skritt promeneras i 10-15min och därefter i 20-25minuter. Det sista lär jag göra om till arbete vid handen i skritt (utan krav på form m.m) eftersom han inte blir totalt uttråkad av den biten. Vanliga skrittpromenader hatar han. Så fort han fattar vad som är på gång så drar han jordens största suck och sen släpar han benen efter sig.

Återbesök den 24/6.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards