Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 21 maj 2015

Av Renee Knutson - 21 maj 2015 20:59

Hästarna flyttade till "Gamleby Gymnasiet" igår, även om dom  inte har en hästlinje längre så nu är stallet till för privathästar istället. Detta är numera vårt lyxiga ridhus:

 


Jag kan definitivt inte klaga på inspirationen det ger att rida där inne. Bara älskar det!

Jag har också fått skaffa mig en ny mobil då den gamla bara krånglade. När den inte tar emot sms på flera dagar (genom sms sköter jag 99% av lektionsbokningarna) eller när jag ser att det ringer, men jag kan inte svara...då fungerar det bara inte längre, speciellt inte när man har den i företaget. Jag kan heller inte klaga på kameran som är i den nya mobilen. Skärpan i bilden är bara underbar! Ska prova på att filma någon dag också och lägga upp.


Denna helgen är det lugnt på tävlingsfronten och den är istället fylld av en hel del lektioner. Folk är som träningstokiga nu och varenda em/kväll är i princip fylld av lektioner vilket är så himla kul! Det ger sån motivation att få arbeta med hästar och ryttare!!

Nästa helg så åker jag som lagledare för ponny-dressyrlaget till Vetlanda på lördag och på söndag så går vår egen sista omgång av division III dressyr på hemmaplan. Just nu ligger vi tvåa med ett poäng som skiljer oss från ettan = sista omgången kommer avgöra helt och hållet vem som går till final.


Helgen som varit så var jag med Night på tävling i Gamleby på lördagen och startade en LC:1 och en LB:1 och med Magnum til samma klubb där vi bara startade en LA:3.


Night förstår helt sitt jobb nu, men behöver kanske tagga ner en aningen i första klassen där hon lätt bli lite spänd, vilket mest syns i halterna. I andra klassen är hon lite mer avslappnad. Men det är inte helt lätt att gå från hopphäst till dressyrhäst och jag tycker att hon klarar det galant. Något som är vädigt bra med den damen är att hon är princip aldrig reagerar på saker runt om henne och de få gångerna hon reagerar så tittar hon lite i ögonvrån på vad det nu kan vara med inte mer än så. Det är en egenskap som är väldigt uppskattad hos en dressyrhäst...speciellt som jag har två egna som reagerar alldeles för mycket på saker runt om dom. Här är Nights två starter:




Magnum var väldigt spänd och tittig på precis allt, men de stunderna han slappnade av så är han så himla fin! Både att sitta på, men också att titta på. Jag är lika fascinerad varje gång jag ser honom på film att den hästen som står och ser ut som en halvt skruttig brun ponny i hagen ser så himla vacker ut när han kommer igång och arbetar under ryttare.

Normalt går han alltid två klasser eftersom han behöver få titta av sig i första klassen, men jag tyckte inte att han var igång nog till det så han fick starta bara en klass denna gången.

Jag ska också ha en liten diskussion med mig själv om vad mina händer sysslar med när hästarna blir lite taggade/spända på tävling. Men det är väl sånt man använder filmkameran till: kunna analysera sin egen ridning.

Magnums start:

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards