Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 5 maj 2015

Släppa bagaget knapp? (film, tävling)

Av Renee Knutson - 5 maj 2015 12:30

En sån knapp har jag länge pratat om att varje ryttare borde ha. Det är så klart helt omöjligt, även för mig själv. Men det hade varit så enormt praktiskt. Det är hopplöst att ha för mycket bagage med en häst, speciellt då när man får problem och har haft det tidigare. Hjärnan löser det sällan på bästa sätt.

Jag säger alltid att jag rider andras hästar mer effektivt (hur dom lär in) än mina egna och det är ju givetvis för att jag känner mina egna för väl.

Så igår var Victoria snäll nog att komma och rida Dizzy åt mig eftersom Dizzy definitivt är en häst som jag har alldeles för mycket bagage och problem med. Victoria jobbar själv med hästar och är dessutom van vid de som kanske är lite knepigare. Jag ville veta hur hon resonerade kring hur Dizzy känns (att hon backar av ibland, bara är stabil korta stunder, att hon är så "strulig" på tränsbett) och så ville jag se henne rida så jag själv kunde få titta på Dizzy under ryttare, vilket jag ju normalt aldrig får. Det blev ett riktigt bra pass och den lösning som Victoria hittade: att rida henne lite lägre och i högre tempo i alla gångarter (unghästridning) fick faktiskt Dizzy att bli mer stabil. Så det får det bli under en period framåt och så får jag jobba med skolor, tramp m.m vid handen när hon slipper ha vikt på ryggen så tappar vi inget där.

I mitt huvud så är ju Dizzy betydligt längre utbildad än så och hon har ju också lätt för sånt som då räknas som lite "svårare": t.ex skolorna, men det innebär ju inte att damen är stark i kroppen nog för dom och med allt hon hunnit vara med om med behandlingar m.m så tror jag att det bara är sen början av mars som hon varit riktigt hundra i kroppen = hennes kropp har aldrig helt kunnat bygga upp sig innan heller.

Så verkligen toppen när man kan göra såna saker! Tack Victoria!


I lördags var jag och tävlade med Night hos Vikbolandets RF. Det var hennes andra dressyrtävling och hennes första LB. Hon startade en LB:1 först med 62,321% och precis utanför placering: sexa av tjugo startande. Sen att jag ridit lite för många LC det sista och missade halten i början av programmet var kanske inte jätte höjdare. Sen startade hon en LC:2 där jag tyckte att hon kändes jätte fin, men det höll inte domaren alls med och vi fick kommentarer på var och varannan rad om att hon var för lång (ibland öppen) i sin form, vilket jag väl kan tycka inte ska dömas så jäkla hårt i en LC, men, men meningsskiljaktigheter inom dressyren är ju inte ovanlig och hon har ju redan två riktigt bra resultat i LC och kommer hinna starta fler LC.

Här är LB ritten (i LC så strulade filmkameran till det helt och man ser bara ett enda diss, kanske p.g.a ett lätt regn som fick kameran att fokusera fel? )

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards