Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 30 april 2015

Av Renee Knutson - 30 april 2015 22:04

Igår åkte jag och Dizzy till Vimmerby för att vara med på en träningstävling. Damen blir ju så sanslöst rädd och spänd så fort hon är ute på nya ställen, för all del ibland på hemmaplan också. Om jag är på marken går hon med på precis allt, men inte om jag sitter på. Då är det precis som att hon är helt utelämnad och trissar upp sig något enormt.

Nu gick hon ändå det bästa hon gjort hittills igår (på såna saker), men så har hon också varit i Vimmerby en gång tidigare, så det säger kanskte inte så mycket.

Damen hittade en spegel att stå och titta i när jag skrittade av henne från marken.

 

Vacker är hon i alla fall gumman, men med alla problem hon har i rygg/länd/kors så är det inte bra för henne att bli så spänd. Samtidigt kan vi ju inte bara vara hemma där hon är bekväm heller.



Magnum älskar barn! Och han vill bara fram till dom så fort han ser dom och om dom kommer fram för att klappa eller bara pilla på honom så står han totalt blickstilla och gör stor sak av att inte flytta på sig för då kan man ju råka skada dom små. Nova som redan är starkt hästbiten fick idag sitta upp en kort stund på Magnum (jag höll ordentligt i henne hela tiden) medan Magnum stod lös på stallgången och tog situationen på största allvar.

Han är också en häst som helt anpassar sig efter ryttaren. När min systerson, på då fem år, red honom förra året så gick han som om han hade ägg på ryggen och travade även med honom på det sättet. Medan han är lite som en tickande energibomb om jag (eller någon annan som är van ryttare) rider honom.

 


Lilla Myrrha, som stannar till nästa helg på utbildning, gör stora steg framåt i sin utbildning och hennes ägare gör så som jag tycker är absolut bäst: rider en lektion i veckan medan Myrrha är på utbildning. Det gör att dom föjer varandras utveckling bra.

Night Cap går riktigt bra och ska debutera LB på lördag. Vi saknar kanske en liten del styrka för mellantraven än, men annars känns saker rätt så tryggt inför en sån start. Hon är en väldigt mysig arbetsmyra den där tjejen.


Imorgon ska det bli lite "häst-spa" när två av dom ska få lite behandling.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards