Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 11 april 2015

Tävlingslägret är i full gång + filmer

Av Renee Knutson - 11 april 2015 09:16

I torsdags kväll drog tävlingslägret för barn och ungdomar igång och det håller på till söndag eftermiddag där det under söndagen avslutas genom en träningstävling i dressyr och en i hoppning. Jag har alltid max sex ekipage/personer på lägren eftersom jag tror fullt och fast på att kvalitet i träningen går före kvantitet.

Igår red dom varsitt 45minuters pass med individuell träning. Idag ska dom rida två stycken gruppträningar vardera, den ena med dressyrfokus och den andra med hoppfokus.

Utöver det är det lite frågesport och med det teori, lek och bus, film och godis.


Till veckan så kommer det hända en del. På torsdag är det en träningstävling i dressyr hos Falken som i alla fall en av hästarna ska vara med på. På lördag tävlar Falkens ponnylag andra omgången av division II (på hemmaplan) och för oss i storhästlaget i dressyr så går första omgången av division III på söndag i Hultsfred.

Julia kommer låna Magnum till det (han får starta en klass så att han inte går mer än vad han ska just nu), Dizzy kommer jag själv att ha till en klass (av samma anledning) och Night kommer att gå två klasser.

Med Dizzy tror jag mest att det blir miljöträning...jag har ingen större förhoppning om bra resultat. Night, som adrig tävlat dressyr innan, ska bli kul att ta ut. Hon känns i alla fall väldigt bra på hemmaplan.


I torsdags var jag i Valstad (Gamleby) med bägge hästarna för att provrida ridhuset då jag funderat på att flytta hästarna dit. Hästarna fungerar jätte bra på Falkens banor, men inte alls i ridhuset i Frösvi. Dom bara går och bromsar och då är det helt meningslöst att ha dom i närheten eftersom jag absolut vill ha ett ridhus att tillgå. Fungerar inte underlaget så är snart hästarna trasiga igen.

Hästarna gillade verkligen underlaget i Valstad (även om grejer på väggarna här och var var jätte läskiga) och storleken på det är ju underbart. Jag slipper sitta och svänga, svänga, svänga.

Jag fick hjälp av Ebba som hästskötare och hennes mamma följde snällt med och filmade eftersom jag själv ville få en liten filmsnutt på dom vardera att kolla på. Dom är ju bägge fortfarande under igångsättning, lite svaga och vi har inte petat detaljer knappt alls. Om inte annat är det kul att kunna kolla på och jämföra med längre fram.


Magnum har jag haft problem med att han gått och gnisslat tänderna konstant (på filmen är han lite spänd på det nya stället), men i torsdags så gjorde han det betydligt mindre och igår när Julia hade honom på sitt pass på tävlingslägret så gjorde han det ännu mindre. Så förhoppningsvis är det på väg att ge med sig. Han hade också blivit mycket mjukare och mer sig själv igår. Så det går fort med honom nu.

Han ska bara få fortsätta att hitta tillbaka till sig själv och när han känns helt tillfreds så fortsätter jag att utbilda honom längre.


Filmen på Dizzy. Första gången jag provar att sitta ner på henne på väldigt länge. Hon är lättare att sitta på nu efter behandlingarna under vintern. Sen kommer hon aldrig att vara en lätt häst att sitta på p.g.a att hon har en stor ryggsving. Men med med styrka, balans och smidighet så kommer det att blir bättre.

Mot slutet så testar jag att rida på tränsbett, vilket inte har gått tidigare. Skritt och trav under vintern har jag testat någon gång, men det har aldrig känts bra. Nu börjar det i alla fall finnas en grund vi kan arbeta ifrån och förbättra tills hon är tillfreds.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards