Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 9 februari 2015

Av Renee Knutson - 9 februari 2015 11:15

Först en fråga till de som har hästar som har problem med återkommande fång. Vilka symtom håller ni ögonen öppna efter? Så ni kan göra något åt det innan det går till fullskalig fång. Orsaken till frågan kommer längre ner.

Jag vill också fråga om det är någon i min bekantskapskrets som har ett träns i storlek full med anatomiskt nackstycke som man kan tänka sig att låna ut i en vecka eller två.


Nåja...till besöket i Husaby.

Körningen dit gick hur bra som helst och vädret samarbetade, men jag var lite fundersam över att Magnum trampade runt ibland. Han står alltid blick stilla när han åker, oavsett hur långt han åker. Vi var till och med bak och kollade så inget hade hänt, men allt såg bra ut.

I husaby så var det det obligatoriska böjprovet. Innan det genomfördes så blev det blodprov för han såg ledsen/bekymrad ut. Magnum har ju en tendens att se lite hängig ut alltid när han har parkeringsläget inslaget, men det här kändes inte som honom alls. På själva böjprovet var det i alla fall bra förutom en lätt markering på vänster fram, men det är förmodligen normalläge för honom p.g.a ärren och pålagringarna (och inget han har ont av normalt).

Blodprovet visade inget konstigt (och även ett för virus togs som också såg bra ut). Jag fick göra ett ridprov där han faktiskt gick väldigt trevligt, men var ostabil i höger varv. Däremot så stannade han flera gånger frivilligt (när vi skrittade) vilket inte hör till det normala för honom. Han gör halt lydigt, som allt annat, men han skulle aldrig göra halt bara för att han själv känner för det.

Så in på ultraljud och kolla intertransversalleder och si-leder, som alla fyra såg bra ut. Han hade lätta pålagringar på si-lederna, men det är tydligen ovanligt att man hittar en häst som inte har det och han hade inga inflammationer alls. Men...hans stackars tarmar. Dom däremot var inflammerade vilket då förklarar hans beteende och magproblem. Han ultraljudades överallt där dom kom åt och dom kollade även höger käke som verkar ha kvar en liten inflammation. Dom var också nere i höger öra och kollade, men allt såg bra ut där.


Så nu står pojken på en låg dos av gastrogard och allmänbehandling med kortison som då är tänkt att både hjälpa magen och käken. Återbesök om tre veckor. Tills dess så ska jag försöka testa rida honom (enbart skritt) med ett Dyon - the difference, träns (som jag snällt nog fått låna) och ett träns med anatomisk nackstycke för att se om det hjälper honom med öronproblemet för han reagerar lite väl mycket på höger öra än vad inflammationen säger att han borde.


Nu när han står på kortison så finns det så klart en risk för fång (suck) därav min första fråga. Jag har aldrig haft problem med mina på det, även om jag så klart vet vad symtomen är så ska jag ju helst lyckas avbryta innan det blir så uppenbart!


Vi blev kvar i Husaby väldigt länge och stackars Torunn tror jag stannade kvar mer än en timme extra för att vi skulle få gjort det som behövdes med Magnum. På väg hem så var det ett jäkla väder och jag var inte i säng förrän vid midnatt, totalt helt slut.


På återbesöket så följer även Dizzy med upp. Jag bad Torunn kolla hennes journal och se om vi kollade allt sist. Allt inifrån kollades, men det innebar också att pålagringen hon har vid första ländkotan inte är kollad och det är den jag tror att jag ser att hon har problem med. När vi åker upp så får dom kolla allt som vi vet är problem och så ska jag även ta en diskussion och se om de vill kolla annat som kan påverka den delen av kroppen och se om något mer spökar för henne.


Denna veckan är det i alla fall full rulle. Jag ska själv till en osteopat och bli rättad i kroppen, det är årsmöte för Falken och fyra hästar ska visas för spekulanter. Sen om det blir av vet man ju inte innan allt är klart.

På lördag kväll till söndag em är det också ett dressyrläger på gång: fokus på de nya programmen och lagtävlan. Det finns plats kvar om någon är intresserad.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards