Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 17 januari 2015

Av Renee Knutson - 17 januari 2015 15:33

Jag har haft mina två isolerade tunnor nu i några år och känner att dom fungerar så bra att jag vill dela med mig av hur dom är gjorda. Det är lite pill och tar en liten stund, men inget som är svårt och dom håller länge! Mina har inga blessyrer alls ännu.


Det du behöver är:

1st 90liters balja. 1st 65liters balja.

Köps enkelt på t.ex Granngården/Lantmännen. Baljorna ska matcha varandra i utseende och form.

 

  


1st cellplast skiva. Gärna runt 5cm tjock.

Den storleken jag tyckte var vettigast när jag köpte var så pass stor att jag fick ut två runda bottnar ur den som ska passa inne i den stora tunnan.

Köps enkelt på olika byggvaruhus.

 


Sen behövs även ett böjbart isoleringsmaterialet. Det jag använde verkar inte finnas att köpa mer, men ser ut ungefär som ett liggunderlag i materialet (även om det säljs i mycket större skivor). Ett eller två liggunderlag kan fungera bra, eller så köper man helt enkelt en isoleringsrulle.

Köps också enkelt på ett byggvaruhus eller kanske ÖB om man vill köpa liggunderlag.


Du behöver även en bra tålig kniv, en tång som går att bita av plast med (jag använde en vanlig avbitartång) samt en penna.



Hur du gör:

Rita av botten på den minsta baljan på cellplasten (får du ut två så har du till två isolerade tunnor). Dubbelkolla så att det ser ut som att de måtten kommer att passa bra i botten på den stora baljan! Skär ut den formen (det är lite knöligt) och placera sedan den runda skivan du fått ut i botten på 90 liters baljan.

Klipp (med tången) av eventuella små handtag på 65 liters baljan.

Ta det material du valt till isolering och linda runt 65 liters baljan så att tjockleken blir lika stor som baljan är bred upptill (kanten som sticker ut) och tryck sedan ner alltihop i den större baljan. Isolerat och klart! 

När jag ska ha i mina så får jag ta i, vilket gör att hästarna inte kan pilla upp dom. På sommaren brukar jag helt enkelt plocka ur isoleringen och använda dom som vanliga vattentunnor.


Så här är dom att använda:

Dom har aldrig fryst från botten eller sidorna, vilket ju brukar vara det stora problemet och det som snor "vatten".

Ner till ca 5 minus så blir det en tunn hinna av is. Den hinnan är så tunn att man knappt behöver nudda den för att den ska gå i bitar = hästarna klarar det hur bra som helst själva.

Ner till 10 minus blir det en lite tjockare hinna, som jag väljer att ta bort på morgonen (sen håller det sig tills nästa morgon). Den är väldigt lätt att ta bort: man trycker i ena kanten så får man loss allt i en bit och det är bara att lyfta ur och slänga åt sidan.

Neråt 15 och 20 minus har jag inte haft många dagar, men jag tycker att det fungerar bra då också. Då kan jag behöva trycka ur en skiva av is två gånger under dagen och sen kan man få bråka lite på morgonen med det.


Ju mer vatten det är i desto bättre fungerar det! Är det lite vatten i så kan den så klart bottenfrysa också.

Jag har också haft funderingar på att göra ett lock av något slag för att kunna lägga på det under nätterna när det är som kallast, men så långt har jag inte kommit ännu.


Eftersom det är en stor risk för t.ex kolik om hästarna går utan vatten under dagarna så tycker jag att det är värt allt man kan göra för att se till att dom alltid har vatten. Och detta är ett relativt enkelt och billigt sätt att lösa problemet på!



Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards