Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 30 december 2014

Av Renee Knutson - 30 december 2014 12:33

Jag var hemma på västkusten över jul och Lottie och Julia fick sköta mina hästar och alla försäljningshästar.

Skönt att veta att det finns folk att lita på runt hästarna, som verkligen bryr sig. Så hästarna har hållts igång relativt bra över jul, vilket var tur det för när jag kom hem i fredags så ägnade jag natten åt att skaka och svettas om vartannat och på lördagen sov jag nästan hela dagen + normal sömn under lördags natten.

Nu är jag visserligen förkyld, men mår betydligt bättre. Så från imorgon ska alla igång som vanligt igen. En nyårsritt ihop med Lottie blir det också. Och vi ska försöka uttnyttja snön de kommande dagarna och ta lite fina bilder (om solen vill hedra oss med sin närvaro vill säga).


Magnum har ju haft lite krångel med sin mage sen han fick metacam första gången i oktober och strax innan jag åkte hem så var han riktigt dålig (lös) i magen, men jag kunde börja ge honom ett veterinärpreparat som jag väntat på som stabiliserade magen. Dagen efter den omgången var klar så fick jag ett sms om att han var jätte dålig: lös i magen, hängig och ville inte äta som han brukar. Det var kvällen innan jag skulle tillbaka till östkusten så fredagen ägnades åt att få tag på veterinären som var julledig och sen att prata med henne när jag fått tag på henne. Han fick stå inne tre dagar på enbart hö och nu verkar han ha återhämtat sig helt. Så det får bli enbart hö för honom under vintern så hoppas jag att han till sommaren är så stabil att han fixar min variant av bete och sen till hösten att kunna stå på hösilage igen (som han gjort hela livet). 

Han är i alla fall pigg och glad och studsar runt lite överallt när han rids nu när han fått börja galoppera.


Jag har hunnit ta mig en runda med Dizzy i ridhuset (finns inte så mycket annanstans att rida i halkan för tillf'ället) och hon rör sig riktigt trevlig. Höfterna gungar på bra och hon har mer rörlighet i kroppen än jag är van vid. Nu ska vi försöka behålla det och bygga upp damen ordentligt. Hon är ju relativt vettigt igång, men behöver byggas upp mycket mer. Hon kör för tillfället en maraton-brunstning som inte är speciellt rolig. Hon blir lite tjurig i ridningen och stannar upp om man råkar klämma minsta lilla på henne (typisk ston under brunst) så hon har fått några dagar ledigt så hoppas jag att hon är klar än.


Imorgon tänkte jag skriva lite om mål för 2015 och annat smått och gott. Jag tänkte också redogöra för hur jag har vinterisolerat vattentunnorna, tunnor som jag nu haft i några år och sett att det fungerar så som jag vill.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards