Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 19 december 2014

Av Renee Knutson - 19 december 2014 20:44

Jag har länge pratat om att jag hade velat skriva en bok, men hittills har det bara blivit teorimaterial. Av den enkla anledningen att jag har svårt att sätta mig in i det jag redan har skrivit för att börja skriva mer, vilket ju så klart blir väldigt svårt när man ska skriva mer än 20-25 sidor på datorn. Och det finns ju så mycket att skriva om, även om det bara rör den grundläggande ridningen…som är min tanke nu. Även om min tanke om grundläggande kanske är lite mer omfattande än den verkar vara för andra.

Jag tror att jag har hittat ett sätt där jag kan få hjärnan att samarbeta och komma in i det jag redan skrivit snabbt igen. Men det lär ju ta sin lilla tid innan det här är klart. I sämsta fall har jag fått ett rejält teorimaterial att tillgå och i bästa fall blir det en bok som kan ges ut. 


Anledningen till att jag har velat skriva om ridning överlag är för att jag tyckt att under tiden jag lärt mig så har det aldrig funnits så genomgripande förklaringar på precis allt som jag har velat ha. Jag har inte haft lätt för mig på något sätt och har fått kämpa för att lära mig. Det har också gjort att jag tänkt igenom allt hundra gånger om, stött och blött det och allt eftersom jag fått lite nycklar av olika personer så har jag själv halkat in på den klassiska dressyren (grundsätet för klassisk dressyr var den gamla Spanska Ridskolan). Jag har också upptäckt att mina tankar och det jag själv kommit fram till stämmer överens med de erkända och högt skolade tränare jag stött på vilket så klart sporrat mig till att gräva ännu djupare.

Det finns så extremt mycket deljer som hjälper eller stjälper ett ekipage. Som gör att en häst omöjligt kan arbeta korrekt, som skapar frustration och irritation. Och framförallt en orättvis behandling av hästen från ryttaren sida även om det inte är menat så. Det skapar också väldigt dåligt självförtroende för många ryttare, som egentligen bara saknar den teoretiska förståelsen för vad som behövs. Att man har problem med sig själv i ridningen är något man kan ta till sig om man bara vet vad problemet är och hur man arbetar med det. Då vänder man det hela till något positivt eftersom det skapar kunskap! Och då kommer även självförtroendet.

Jag träffar så många ryttare som inte tror på sig själv och som tror att deras häst inte kan mer än vad de redan kan. Med många små korrigeringar så växer ekipaget enormt fort och ryttaren formar sig för livet.


Det går ju inte att rita här i bloggen (så som min tankekarta är ritad). Så jag får dela med mig sättet nedan. Ha i åtanke att jag skrivit detta enbart för min egen del.


Bok

Ryttarens sits:

Hur inverkar en korrekt sits/hjälper

Skillnad böjning/rak

Sadelns vikt för bägge

När det är omöjligt att arbeta korrekt, exempel

Våra ointelligenta kroppar

Tre ben: skolning, ute, hoppning


Förståelse för form:

Olika former, hur och varför

Vad som händer fysiskt

Att testa styrka vs ont/annat problem



Ryttarens tankemönster:

Alltid ha ett mål inkl. detaljer

Hur hästar lär in

Att se framstegen innan de märks

Olika protester från hästen -> varför

Låta hästen vila på det


Grundläggande utbildning:

Inridning?

Frihet under ansvar = den arbetsglada hästen

Gångarter/övergångar

Samla/länga

Sidförflyttningar

Tre ben: skolning, ute, hoppning


Ingen rubrik än:

Det finns alltid en anledning

Om man inte löser grundproblemet utan bara symtomen

Varför hjälptyglar aldrig hjälper, även ur alternativbehandlinsvinkel

Varför grundläggande förståelse, teknik, känsla och reflexer är ett måste, tar lång, lång tid och varför det skiljer den som avancerar i sin ridning från den som inte gör det.



Det lär förändras, läggas till och kanske dras ifrån innan jag är nöjd.


Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards