Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 18 december 2014

Av Renee Knutson - 18 december 2014 21:25

Ja nu kan man lugnt säga att det är full ös hos mig.
Förra onsdagen kom en kompis och stannade en vecka ihop med hennes extremt söta hundvalp.

Med henne kom två nya försäljningshästar och när hon sedan åkte hem så hämtade jag ytterligare en försäljningshäst. Så nu har jag gått från att klaga över att jag har för lite hästar att rida till att ha väldigt mycket hästar att röra på. Att Magnum och Dizzy fick order om full igångsättning var jag heller inte helt beredd på.

På måndag em åker jag dessutom hem till västkusten för att fira jul och återkommer igen på lördagen.

Tur att Lottie finns som jag kan skrika på för hjälp och dessutom kommer Julia att vara här en hel del och sköta stall samt motionera hästar.


Men jag tänkte att jag skulle skriva lite om hästarna för nu blir det inte lätt att hålla koll på alla.


Dizzy

Hon har sett lite halvdan ut när jag jobbat med henne. Bättre än innan jag åkte upp till Husaby med henne så klart, men fortfarande stel bak, och sned i sin höftrörelse och vid tömkörning så har hon inte riktigt haft balansen jag vill se och i galoppen har hon mest rusat. Jag har dessutom fått övertala henne om att försöka söka sig lång/låg.

Men idag så äntligen!!

Jag tömkörde henne (hon ska vara fullt igång rätt snabbt men kombinera med tömkörning) och såg till min stora lättnad (och lycka) att hon rörde sig mycket mjukare bak, var mer elastiskt, tänkte mer framåt (väldigt pigg och glad), sökte sig självmant fram/ned och låg balanserad och bara rullade i galoppen.

Det var faktiskt inte långt ifrån att det kom glädjetårar!


En härlig bild från Championatet för flera år sedan:

 




Magnum

Magnum skrittas tills på söndag då jag ska börja blanda in traven i en vecka (blir Julias uppgift till stora delar) och sen en normal igångsättning efter det. Han ska dock gå på bettlöst så mycket som möjligt under igångsättningen (fyra veckor efter travveckan) och med så lite kontakt som möjligt. Tur att det inte är svårt på honom.

Men pojken är ju en aningen busig för tillfället eftersom han ju har maaaaaaaassor med överenergi. Jag tycker ju att så länge han ska skrittas så kan han ju gott klättra lite (han är ju inte nybehandlad kotan så den behöver jag inte oroa mig över på det sättet).

Så idag tog vi oss uppför flera backar varav Magnum känner igen alla och det märks. Vi har en kort och väldigt brant backe som mina hästar alltid tar några galoppsprång uppför (och jag har aldrig bett dom att inte göra det) så det gör ju Magnum nu också och avslutade med ett krumsprång á la bockning när han kom upp över krönet. Och i en nedförsbacke bestämde han sig för att det var roligare att studsa och kasta runt nacken åt alla håll.

Jag kan inte mer än att skratta åt honom för han gör allt så försiktigt och lugnar sig direkt efteråt. Han är bara så levnadsglad och vill mer!


Magnum, när han helt otippat vann semestercupen 2013:

 




Mancha

Mancha är med största sannolikhet såld och jag får berätta lite mer detaljer om det när allt är spikat och klart.

Han har krallat till sig rätt bra och ser nu ut som en hingst ska i kroppen. Han är lika pussig och mysig som alltid även om hingsteriet tar över lite mycket ibland. Så fort man är och grejar med honom så njuter han i fulla drag och är totalt avslappnad. Han har också fått en ny bästa kompis i form av Gorden, en minishettis valack på 23år. De går visserligen inte ihop med är boxgrannar.


Mancha i september:

 

 

 

 

Qarl-Bertil (QB)

Halvblodsvalack född 2006 efter Qalle, ue Landlord. Han har jag ju ridit ett litet tag nu, även om hans ägare sköter allt praktiskt. Han börjar komma rätt bra igång och det är dags att börja hoppa honom vilken dag som. Han är definitivit en häst som är gjord för hoppning och det ska bli riktigt kul att få prova honom. Han ska säljas till en hoppryttare som vill ha en storhoppande men snäll häst med gott om tryck (utan att bli dum eller överladdad), som också har en rejäl mankhöjd (gissar på 173cm). Jag har tyvärr inga bra bilder på honom och det lär det väl inte bli förrän det är dags för en annons på honom.



High Score (Skorpan)

Halvblodssto född 2009. Väntar på en dna-analys (och i samband med det även ett pass) på henne då hon antingen är efter Highlight eller Camaro M (ihopblandning av semin). Hon har i alla fall Eighty Eight Keys som morfar. Är insutten sedan tidigare, men har stått så pass länge att jag fått börja om med henne.

Idag blev hon tömkörd för första gången i sitt liv, vilket var lite spännande, men det gick bra det också. 

Rör sig helt fantastiskt! Har en trav och galopp som många hade blivit avundsjuka på. Och är helt klart byggd för hoppning och lär hoppa som en katt. Vi ska löshoppa henne (och så klart filma), utöver det så fortsätter inridningen och så snart ett pass dimper ner i lådan så ska hon ut på annons eftersom denna damen lär sälja sig själv. 
Lite lagom med nerv i henne och gott om tryck men med en stark vilja av att vara till lags.

Kommer passa någon som vill kunna utnyttja både ett riktigt bra steg och en riktigt bra hoppförmåga med en mentalitet som passar en tävlingshäst. Är runt 162cm.

Har tyvärr inga bra bilder på henne heller just nu.



Lucille

Halvblodssto född 2013, efter Camaro M, ue Lucky Point. Hon ligger just nu ute på annons och vi har fått flera svar på henne. Samtliga väntar på en löshoppningsfilm som vi får ihop på söndag då hon precis flyttat upp till Frösvi där förutsättningarna finns. Riktigt snygg är denna damen, både exteriört och i sina rörelser och jag tvivlar inte en sekund på att hon hoppar riktigt bra!

 



Night Cap S (Night)

Halvblodssto född 2004, efter New Balance, ue: Darco.

Ska omutbildlas från hopphäst till dressyrhäst och sedan säljas längre fram under 2015.

Just nu är hon under igångsättning. Jag tycker att det är en tjej med både skön humor och en hel del sköna miner när hon "pratar" med en. Vilket gör att hon snabbt känns väldigt personlig. Känslig och riktigt sjyst i ridningen. Har väldigt lätt för att sätta under sig och vinklar sig riktigt väl bak. Hon är den där lite kralligare typen av halvblod som jag är väldigt förtjust i!


Jag och Night i ridhuset:

 



Elcke

Ster-godkänt frieser sto född 2001.

Har fått flera riktigt fina avkommor och är ett super frieser sto. Rör sig på ett sätt som passar på en tävlingsbana, är relativt högt utbildad: skolorna i alla gångarter, påbörjad mot piaffen, gör byten och halva galoppiruetter.

Just nu är jag lite osäker på hennes mankhöjd men i alla fall 165cm och kanske lite mer.

Ska säljas till någon som vill ha ett sto att satsa med antingen på dressyrbanan eller som avelssto (ihop med god ridning).


Elcke och hennes ägare:
 




Esther fan it Noarderein (Esther)

Friesersto född 2001. Har använts till både ridning och avel. Hon är ett av de mest feminint vackra sto jag har sett och är helt bedårande i sitt sätt mot allt och alla. Med sin långa vackra man och svans är hon verkligen svår att motstå. Hon är den mer kompakta typen av frieser.

I ridningen är hon väldigt känslig och mjuk i sättet. Har fått flera jätte trevliga avkommor. Är lite lägre i mankhöjden, kanske mellan 155 och 160cm. Ska säljas till någon som vill ha en ny bästa kompis, som bara vill lägga massa tid och kärlek på henne och få massvis med kärlek tillbaka.


 




Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards