Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 2 december 2014

Husaby besök igen

Av Renee Knutson - 2 december 2014 21:24

04.50 ringde klockan idag och vid 05.50 åkte jag, Jennifer (chauffören), Lottie (sällskap och hästskötare) med Magnum & Dizzy till Husaby. (nu vid 21.40 har jag hunnit hem, äta lite snabbt och bloggat)


Dizzy var först ut. Efter hennes kotledsinflammationer fram i somras så har jag bara tyckt att hon blivit sämre och hon har allt mer sänkt sin rygg vid arbete. Därför har hon också sista månaden minskat rätt mycket i arbete, men ändå har jag hållt igång henne eftersom rygg/länd/höft inte mår bra av helvila. Kotledsinflammationerna i somras är jag helt säker på kommer av att hon var skodd lite sned på bägge fram. Det eftersom hon bara svarade delvis på behandlingen och sen blev riktigt dålig fort igen. Efter en omskoning av en annan hovlsagare så försvann problemet helt utan fler behandlingar ens.

Men eftersom hon gått och spänt sig för att det gör ont (hon vilade ju så klart medan hon hade ont) så har det satt sig bakåt i kroppen. Det är min teori i alla fall.

Nåja, det visade sig att hon var ohalt fram och bak hade hon bara lätta markeringar på vänster lågt och högt på bägge bak. Vid longering lite stel i bakbenen/bakdelen. Eftersom jag och Torunn kände oss eniga om att det var de gamla problemen som spökade så kollades hon med ultraljud och vi kunde konstatera att ryggen och länden var fria från inflammationer (halleluja!), men hon hade inflammationer på bägge si-lederna och bägge intertransversallederna, men betydligt mindre än sist. Det enda som var en försämring var att hon fått något mer pålagringar vid si-leden på höger sida (där hon redan har som mest problem). Så nu är hon sprutad vid de lederna och kommer stå på metacam.

Boxvila imorgon, 7 dagars promenader vid hand i skritt, sen 3 dagars tömkörning och därefter börja blanda tömkörningen med ridning och så ska hon upp på normal arbetsnivå relativt snabbt.

Dizzy var något snällare mot veterinärerna denna gången, förmodligen för att hon var brunstig och det gör alltid damen mer vänligt inställd mot både folk och andra hästar (till Magnums förtjusning).


Magnum var näst och han visade sig vara helt ren på böjprovet och rörde sig riktigt bra vid longering. Han visade upp sitt läckra steg i traven när han länger och riktigt hänger i steget. Sen visade han också prov på hur satans snabbt han vänder (han kände sig lite trängde av en van som Sharpman var där med i ridhuset och tvärvände när jag bad om galopp), men snäll som han är så vände han tillbaka och fortsatte med det han skulle.

Vid ultraljud av vänsterkotan (den han haft problem med) så visade det sig att ärren som syntes tydligt sist i ligamenten bak hade "gått ner" och knappt syntes längre. Förmodligen har inflammationen "aktiverat" dom så de sett värre ut än de är. Så kotan är obehandlad nu.

Käkarna hade jag en teori om att han är helt bra på vänster sida, men har lite kvar på höger. Detta eftersom han nu helt plötsligt är totalt lugn med att jag grejar med och klipper i hans vänstra öra. Höger går också bättre, men han är lite mer reserverad om det. Innan har han varit nästintill hysterisk om sina öron, hur mycket vi än tränat på det...för de som har problem med öron och/eller att hästarna är väldigt tjafsiga med bettet eller stumma/tunga så kan det kanske vara en tankeställare att detta var problemet med min...

Och det visade sig också vara så. Så käkarna är ombehandlade och han ska sättas igång.


Boxvila imorgon, 7 dagars promenader vid hand, skritta en vecka och sen normal igångsättning helst med bettlöst till en början så käkarna får vila så mycket som möjligt innan jag börjar med bett igen.


Återbesök vid behov.


Kan jag säga att jag är glad?!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards