Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 29 november 2014

Av Renee Knutson - 29 november 2014 15:28

Idag är jag nere i Skåne och kom ner igår då jag först hade lektioner nära Skurup. Idag har jag varit i Ask utanför Röstånga och haft lektioner och lagt upp det så att jag får lite fritid nu på em/kväll så jag kan umgås med vänner. Imorgon är det Tollarp och sen Karlshamn som väntar.


Jag har ju en förkärlek att arbeta med problem som inte tillhör det normala registret. Även om den normala inlärningen för häst och ryttare med alla dess problem kan vara nog så intressant. I detta läget tänker jag dock på ryttare som på ett eller annat sätt skadat sig fysiskt. Det är också såna ryttare jag träffar mycket av då det oftast inte går att arbeta med dessa ryttare inom normen, utan man får hitta sätt som löser problemen som finns istället för att masa igenom allt om och om igen som ändå inte kommer att fungera i slutändan. Här talar jag då om problem som är permanenta. De är så klart de svåraste att arbeta med då man aldrig kommer få en förbättring i ryttarens kropp = man måste lösa problemet och hitta ett annat sätt att gå.

Oftast så är det inte hälften så mycket problem som våra kroppar hävdar att det är. Jag brukar säga att människokroppen är riktigt korkad...den löser problem bakvänt så att det blir svårare, den avlastar på helt fel sätt så andra delar skadas etc. Inte bara det att våra reaktioner på hästryggen från start är helt fel och vi måste lära om våra reflexer och sen får vi på det något i vår kropp som vi själva är helt övertygade om ställer till det massvis.

En människa överlag löser problem genom att ta i mer om det inte hände något första gången man provar, vilket så klart inte fungerar alls på en häst.


När det gäller skador som är tillfälliga (om än att det är det under en lång period) så ställer till vårt kroppsminne/muskelminne/smärtminne och gör att våra kroppar lär in fel eftersom vi försvarar oss mot smärtan. Det bästa hade så klart varit att inte rida medan man har ont och inte ens innan man byggt upp kroppen på andra sätt först. Men ingen som kallar sig ryttare skulle gå med på det. Vi ska upp så fort vi kan och så var det även för mig förra våren när jag åkte av och skadade en ländkota så att den blev kilformad, samt svanskotan så att den gjorde extremt ont under flera månader och sen under mer än ett år gjorde ont om jag satt på något mjukt.

Detta gjorde att jag i alla övergångar lättade ur sadeln och låste kroppen och det fortsatte jag så klart att göra även när det inte gjorde ont längre. Det innebar också att jag lärde in fel i mina hästar och jag hade ett rent helvete att lära om mig själv igen och komma tillbaka till att följa med ner i sitsen och rörelsen när hästen gjorde en övergång eller tempoväxling.

Igår fick jag användning av de problemen jag själv haft efter den skadan när jag träffade en elev som åkt av och skadat ryggen illa och fortfarande har ont i den. Visst kan man leva sig in i någon annans problem, men att själv ha gått igenom dom gör att man har mycket lättare att förstå, förklara och berätta vad personen kan vänta sig allt eftersom smärtan avtar och kroppen ska lära sig att komma in i gamla (förhoppningsvis mer korrekta) vanor.



Sidenote

Vi som människor har en fantastisk förmåga att kunna analysera och leva oss in i våra egna eller andras problem, men vi glömmer ofta bort att använda detta på hästryggen. Vi behöver själva tänka igenom när det blir problem:

1. Vad är det som blir fel (inte bara övergripande utan i detaljer)

2. Varför blir det fel (är det jag, hästen, omgivningen m.m m.m.)

3. Vilka hjälper måste jag ändra eller måste jag lära om hästen

4. Ge hästen en chans att hinna svara på förändringen. Dom behöver något/några steg på sig för att komma i balans igen. Och första steget kan mer än väl kännas sämre (för att hästen mister balansen först) än de var under tiden ni hade problem.

Istället för att bli frustrerad, gå in hårt och korrigera hästen och bli ännu mer irriterad när hästen blir upprörd och försvarar sig.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards