Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2014

Dizzy på tävling (film)

Av Renee Knutson - 6 oktober 2014 20:38

Magnum har hunnit med att ge mig skrämselhicka (första gången igår) och jag är inte helt säker på att han inte kommer ge mig det igen. Han fick första omgången med metacam i fredags och hann sen få en i lördags. Jag var inte hemma lördag em till söndag morgon och fick ett sms om att han var lös i magen på söndag morgonen och när jag började dra igång att oroa mig så pratade jag med en annan som kommenterade att han såg lite hängig ut lördag kväll (Magnum är dock expert på att se hängig ut när han är avslappnad). Om man googlar på metacam och lös mage så får man upp en del skräckhistorier så jag hann jaga upp mig rätt bra medan jag åkte upp till stallet.

Efter allt som varit med hästarna de senaste åren så blir det lite stora reaktioner ibland.

När jag kom upp till stallet så kom han glatt i hagen när jag ropade och såg allmänt lycklig ut för att vi skulle göra något. Kollade om han hade feber men det var lugnt, sen tog vi en promenad (för det ska han göra varje dag) och därefter fick han sin lunch inne tills jag kunde kolla hur han var i magen. Ingen fara med det heller.

Lite lätt konfunderad så bestämde jag mig för att han skulle få sin metacam vid insläpp som tänkt.

Och sen var det samma veva: lös i magen på kvällen, men bättre allt eftersom och sen helt bra vid lunch idag. Efter att ha pratat med Husaby så åkte jag och skaffade tillskott som hjälper tarmfloran och sen så klart hålla koll så han inte blir sämre. Så nu håller jag tummarna för att han fixar metacamen för den behövs verkligen för att han ska kunna bli bra.


Idag fick Dizzy och Magnum nya skor, vilket alltid känns lika skönt. Lite som att få bilen tvättad och städad...det händer dock inte lika ofta.


I lördags var Dizzy med på en klubbtävling (där KM ingår). Dock utom tävlan eftersom hon fortfarande rids på stång och kapson och lär få göras ett tag tills damen taggat ner. Denna betslingen trivs hon väldigt bra på och jag tänker inte riskera att sätta spänningar i henne genom att byta bett. Inte förrän hon känns helt lugn att rida och har kanske kommit lite längre i sin utbildning.

Hon var helt klart inställd på att hon var bäst och vackrast på tävlingen. Redan när vi började göra iordning henne så syntes det tydligt att hon visste att något speciellt var på gång. Inne på banan hade hon sanslöst roligt och var lite väl taggad och lite överallt... Hon är en aningen för svag för att tävlas, men inte så svag att jag tror att det skulle skada henne på något sätt. Men till och från blir det lite vingligt och allt blir inte så bra som hon kan göra det, men, men. Det enda jag ångrar är ett missförstånd i slutet av sista längningen i galopp i LB:1. Det gör ont i mig att se. Men som tur är så är det extremt sällsynt att något sånt händer.

Här är filmen från i lördags:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards