Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2014

Lagtävling, Husaby & KM i dressyr

Av Renee Knutson - 3 oktober 2014 22:57

Jag tänkte att jag skulle blogga efter att lagtävlingen var i helgen, men så var det inte så eftersom jag tappade lite farten denna veckan.

Jaleosos matte har tagit beslutet att hon vill spendera mer tid med sin häst och kommer att ha honom själv. Vilket för henne garanterat bara är plus för mående, både mentalt och fysiskt. För min del tog det lite tid att komma in i det och då fick mitt "dela med mig" stå tillbaka så länge.


Lagtävlingen som var i helgen gick riktigt bra även om Magnum var rejält övertaggad. Jag har i ridningen hållt honom lite lägre i ansträning än normalt och jag har även kört mycket på hackamore och hängande tyglar rakt ut i skogen för att försöka bespara honom eventuella problem innan vi kom till Husaby (idag) för att kolla honom. Han har ju aldrig känts dålig mer än att han inte vill bli mjuk på höger sida i sin kropp (känns som att allt kommer från höger sida i munnen). Han gick förklassen LB:3 på 61,515% och var så taggad att det drog ner poängen, men fruktansvärt rolig att rida. I lagklassen, som var en LA:3 gick han på 63,0% och hamnade precis utanför placering. Han plockade också sin första 8 på en mellantrav vilket ju var extra roligt. Laget slutade som etta i denna omgången. 
Vi vet inte ännu hur laget hamnar gentemot alla andra lag i Småland. De har ändrat reglerna i år så man tävlar mot alla istället för bara sin egen zon. I vår egen zon kom vi i alla fall tvåa av fem lag.

Jag tävlade även Presley åt hans ägare. Han gick en LB:1 på 62,069% och var precis utanför placering. I LA:1, som egentligen var lite för svår för honom, gick han på 59,737% vilket vi var nöjda med!


Dizzy har känts riktigt bra under igångsättningen, men i början av förra veckan så kändes hon helt plötsligt sned (låg åt vänster och ville inte böja helt som hon brukar åt vänster), men jag tror att hon bara har sträckt sig i hagen eftersom det blivit bättre för var dag som gått (hon har så klart fått ta det mycket lugnar och fått vila mer). De hade precis kommit in i en ny hage. Imorgon ska hon gå med utom tävlan i KM i dressyr där hon startar en LC:1 och en LB:1. Förutsatt att hon känns bra så klart. Hon är inte riktigt stark nog för att göra det riktigt bra ännu. Men igång nog för att hon ska orka det på ett bra sätt.


Den 31/10 - 2/11 har jag ett till tävlingsläger, på begäran av några som var med i det som var i somras. 4 av 6 plaster är redan bokade och förmodligen fylls en till snart. Utöver det ska jag under vintern boka in flera läger och kurser:

Tantläger

Kort dressyrläger

Sitskurs

Kort hoppläger

Kurs i arbete vid handen

M.m


Idag var vi i Husaby. Lottie skulle med Nemo på återbesök och jag hade med Magnum upp. Jennifer ställde snällt nog upp som chaufför så vi fick med oss bägge hästarna på en gång.

Det första som kom fram var hälta på bägge fram och det kan jag säga att jag inte hade väntat mig. Han har ju varit hur fin som helst i steget och bara utvecklats mer och mer. Men det är väl som vi filosoferade att han helt enkelt lärt sig att lägga över vikten allt mer bak och därför inte haft så stort besvär av sina kotor.

Torunn både såg och kände tydligt att han inte kunde/ville böja åt höger.

Första steget var att bedöva bort kotorna för att se att det inte satt mer problem i kroppen på honom som var maskerade av den smärtan. Men då syntes inget mer så jag fick göra ett kort ridprov för att känna hur stor skillnad (eller inte) som det blev på honom. Han blev betydligt lättare att ställa åt höger även om inte allt försvann.

Så sen följde röntgen av halskotpelaren, som inte visade något negativt. Han var hur fin som helst.

Och därefter ultraljud av käkarna och av ärret han har på halsen (en gammal skada han haft sen han var liten). I käkarna hade han på båda sidorna inflammationer, vilket jag varit inne på hela tiden och jag tror det är det som gett inflammationerna i kotorna fram. Ärret i halsen såg bra ut även om det så klart gått in i muskeln, men inte på ett sätt som bekymrade dom något.

Jag ska få fatt i röntgenbilderna från Kalmar förra året när han besiktades så de kan jämföra kotorna och se om de pålagringar han fått nu (kommer ju så fort de får en inflammation) är helt nya eller om han haft lite sedan tidigare.


Så nu är han behandlad med kortison och tuppkam i kotorna och får metacam som förhoppningsvis tar även det i käkarna. Återbesök om tre veckor och går allt som planerat får jag sätta igång honom igen.

Under tiden ska Sandra hjälpa honom med massage och pharmalight, speciellt på muskeln som anknyter med ärret, som är överansträngd och stel. Om det kommer från ärret eller från käkarna är svårt att säga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards