Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 12 september 2014

Av Renee Knutson - 12 september 2014 22:22

Idag var Jaleoso på återbesök på Husaby. Han rörde sig mycket bättre, hältorna fram var borta och han hade bättre rörelse genom hela sig. Men i longeringen så hade han problem med höger galopp. Han fattade hellre korsgalopp än rätt galopp och när han började fatta rätt galopp så såg man att han ville börja med fel bakben, men rättade sig innan han hann fatta galoppen. Lite smärtreaktioner kvar i höger sida av korset/bakdelen så han blev behandlad i höger bakknä, som aldrig behandlades sist (p.g.a. att han redan fått så mycket kortison) och han behandlades om i bägge intertransversallederna samt högra si-leden. Förhoppningsvis är problemet åtgärdat nu. Han ska nu promeneras vid hand i två veckor och sedan sättas igång under ryttare i skritt och i intervaller i trav och ett återbesök efter det om det känns som att det behövs, annars ska han ridas på i galopp också.

Jag ska upp med Lottie och Nemo på återbesök den 3/10 och när vi var där uppe så passade jag på att beställa en tid för Magnum samma dag så vi kan åka upp ihop. Han blev ju mycket bättre med sin höger sida efter tandläkarbesöket i juni, men nu har det stagnerat och han fastnar fortfarande (och alltid) i höger sida, men är jämn i sin kropp i övrigt....vilket bara är jätte konstigt. Sandra flaggade lite för att han började kännas överansträngd i musklerna från nacke och bog samt lite stum (även om han känns jätte fin att rida...förutom i höger handen). Så är det bara att hoppas att de inte hittar något stort problem, utan ett litet lätt fixat. Jag tycker synd om honom när vi hela tiden får ta den diskussionen om att ställa åt höger.

Han ställer fint för skänkeln och i lite öppen form, men så fort jag ber om mer så blir det helt fel. Jag ska försöka att inte ha allt för mycket diskussioner med honom om det fram tills vi ska dit. Det är ju inte något han krånglar med för att han tycker att det är kul och bråka.

Imorgon är det i alla fall andra omgången av division II och den 28/9 är det sista omgången. Utöver det så blir det inga fler tävlingar i år utan alla hästar ska komma rätt på banan igen och få jobba på ett bra sätt. Något arbetsnarkomanerna saknar (bara Magnum som jobbas fullt ut just nu).


Dizzy fortsätter kännas pigg och fin och hon kännas bara allt bättre. Det hoppas jag verkligen håller i sig!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards