Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 11 september 2014

Bästa sättet att lugna en stressad häst

Av Renee Knutson - 11 september 2014 20:56

Imorgon bär det av igen till Husaby med Jaleoso. Jag hoppas verkligen att han får klartecken att sättas igång för han är så uttråkad att han börjar bli jobbig och har börjat stressa lite till och från när han står inne (några få timmar) och gör det säkert i hagen också, bara inte när jag ser.

När vi är i Husaby så ska jag passa på att diskutera Magnum och hans höger sida med Torunn. Han har ju problem med den efter hans tandproblem (som åtgärdades april förra året och juni detta året och ska kollas igen i vinter). Han ska u inte ha problem med det och inte heller med låsningar eller snedheter, men ändå sätter han sig i höger sida hela, hela tiden. Går inte två steg utan att jag får lossa på den både som inner och ytter och det är frustrerande för oss bägge. Dessutom tycker jag synd om honom som hela tiden får uppleva det handtjafset som blir. I vänster sida (både som inner och ytter) är han kanonfin! Jag funderar på om det ligger något mer i vägen (höger öra är ju också ett krisområde enligt honom) för honom...jag vet bara inte riktigt vad det skulle vara.


Dizzy blir bara bättre och bättre och är jätte trevlig att jobba med och rida ut på. Hon är lite seg i början av passen så jag är alltid lite orolig, men sen kommer hon igång och är pigg och glad. Jag tror snarare att det är så att hon är lite stel av alla pålagringar i kors/länd och rygg och tar lite tid på sig att komma igång i kroppen, precis som en person med lite skit på skelettet skulle ha gjort. Vi tog vår första lilla galoppsnutt igår (det är egentligen en vecka för tidigt...minst). Jag kunde bara inte låta bli för hon var så mjuk och fin och så pigg och glad när vi var i paddocken. Hon blev så glad att hon galopperade rakt i sidled med små glädjeskutt innan hon kom in på en volt och rullade ett varv. Samma sak i andra varvet. Så det ska bli kul att börja arbeta henne i galopp när det är dags för det.


Jag har tagit de första uppsuttna turerna på Mancha. Jag minns att när han var här på inridning så beskrev jag honom som att han kändes hela tiden som om han skulle explodera när som, men aldrig gjorde det. Så känns han fortfarande. Väldigt explosiv, fast han gör aldrig något sånt. Han kommer nog vara en riktigt kul häst när han kommer in i ett riktigt arbetsläge som han ju inte är riden till ännu under sitt liv, men det kommer.


Det har så klart varit många lektioner och gruppträningar och det rullar på nästan varenda dag vilket är jätte roligt!

Jag tänkte berätta om en sak som jag reflekterar över då och då när jag möter hästar som har väldigt mycket energi och som lätt blir stressade under ryttare. Det kan handla om en stress som inte alltid visar sig så stort: en häst som slår med huvudet, eller som taktar lätt eller som kanske blir lite istadig. Till den typen av stress som alla känner igen.

Magnum är en typisk häst som reagerar på ett lite underligt sätt när ryttaren inte säger vad han/hon vill! Alltså när ryttaren (i samarbeta med jobb, inte bara rakt ut i skogen) bara åker häst och inte anger med sitsen (höftrörelsen) vad han/hon vill. Han börjar gå och gunga med huvudet upp och ner (slå lätt) och lägger in galopptakt i traven t.ex

Det tog ett tag innan jag klurade ut varför han gjorde så eftersom han aldrig gjorde det med mig. Han är en häst som är väldigt lätt att åka med på i traven eftersom hans ryggsving inte kräver så mycket av ryttaren att följa med i.

Jag kom på det när vi höll på att träna back bracing med en ryttare och då var det extremt tydligt att när ryttaren angav med sin sits och rörelse att den här sortens trav vill jag ha så var han avslappnad och stabil och så fort hon började åka så började han slå med huvudet och la in galopptakt.

Men min tanke nu var på de hästar som uppenbart stressar under ryttare och där ryttaren försöker lugna hästen genom att själv vara lugn och inte be om något....vilket, i de flesta fall, är det värsta man kan göra! Hästen blir ännu mer stressad över att inte veta vad den ska göra. En häst som stressar och t.ex taktar behöver en tydlig ram(inte tuff, bara tydlig) och tydliga direktiv från ryttaren vad hästen ska göra.

Exempel: hästen ska skritta och stressar upp sig och börjar takta och vingla runt. Ryttaren börjar prata med hästen, lättar lite i sadeln och har tanken om att man vill lugna ner hästen. Resultaten är oftast att hästen bara fortsätter att stressa eller blir värre. Det är här bättre att tydligt ange skritt med sitsen och tänka på hur man vill att skritten ska se ut och kännas. Eller för all del gå över i trav och dämpa energin på det sättet, men även där tydligt ange vad man vill. De hästar som reagerar med stress på en ryttare som tydligt sitter i sadeln och anger vad man vill har i min erfarenhet ont. Dom fixar inte att deras egen kropp påverkas på det sättet av en ryttare helt enkelt.

Annars är det mental stress som skapas av att hästen saknar en ledare, någon som berättar vad som ska hända och göras.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards