Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 7 september 2014

Av Renee Knutson - 7 september 2014 21:10

Ikväll har det varit gruppträning i hoppning, eftersom jag fick flytta torsdagens gruppträningar till idag p.g.a att jag och Lottie var med henne Nemo till Husaby.

Jag var ju inne på tankens kraft i förra inlägget och i hoppning spelar det så klart också stor roll. Framförallt hur man relaterar till hindren. Det ska inte finnas minsta fundering på om man ska över eller inte. Det finns bara en väg och det är över hindret! Om man verkligen rider den tanken så hoppar de flesta hästar, de flesta hinder och med mod.

Det är när ryttaren åker häst eller blir fundersam som stoppen börjar komma. Det fick vi bevis på idag när hindren blev lite högre och vägarna svårare. Men tjejerna löste det bra!


Ja i torsdags var jag ju till Husaby...igen... Denna gången som sällskap och körhjälp till Lottie. Vi var ju iväg med Nemo förra vintern då de konstaterade en gammal knäfraktur som gjorde att han blev halt till och från men med väldigt diffusa symtom. Nu när vi var uppe så hade han bara en lätt, lätt inflammation i knäet igen. Vi hade plockat det tidigt, duktig häst som visar att det gör ont direkt! Så han har fått en behandling och ska igång igen. Med det problemet så lär han behöva den här typen av hjälp då och då. Men han har gått riktigt bra i ridningen fram tills för bara några veckor sen (då han fick ta det lugnt när han sa att det var problem).


På fredag ska jag till Husaby igen! Då för ett återbesök med Jaleoso. Förhoppningsvis är allt bra och han får börja tränas igen. Han är grymt uttråkad! Han får bara promenader och lättare arbete vid handen just nu och det räcker helt klart inte för den pojken.


Dizzy har börjat jobba på lite mer i traven och känns riktigt bra! Nu krävs det lite styrkevilja för att inte lägga in galopparbete riktigt ännu. Hon ska arbeta i skritt och trav två veckor till är tanken (om jag kan hålla mig så länge), men samtidigt öka på passens längd och hur mycket hon ansträngs. Hon är ju så himla rolig att rida för hon är så med på allt! Går att flytta precis hur som helst och är med på minsta vink och tycker att det är roligare ju mer kluriga övningar hon får att arbeta med.


Jag anser ju att alla hästar har ett sätt som man bäst motiverar dom till att vilja jobba på mer och mer. Med Jaleoso är det att berömma honom med en kvittrig, väldigt girlie röst. Hela hästen puffar upp sig och anstränger sig ut i hovspetsarna. Dizzy behöver inte så mycket till beröm egentligen. Bara man är glad att arbeta med henne så är hon extremt nöjd. Hon är så överambitiös att man får lugna henne istället. Ett "duktig gumman" duger gott och väl för henne. Men Magnum har varit svårare att klura ut, speciellt som han har haft sina problem från munnen (sitter i muskelminnet) vilket tärt en del på tålamodet ibland. Men nu har jag kommit på hur han fungerar: bus! När han gjort något svårt, tungt eller klurigt så ska man låta honom busa sig ur det. Nästa gång man går in i det så gör han det med liv och lust. Så våra pass ser lite lustiga ut just nu: seriöst arbete och sen fullt bus ur det på långa tyglar med mig skrattande på ryggen. Och sen om igen.


I fredags hade vi tacokväll hemma hos mig. Jag hade slängt ut en inbjudan till lite alla möjliga. Jag kände att jag ville ha med folk som jag visserligen träffar och tycker om att prata med, men som jag inte umgås med. Plus då de som jag normalt träffar lite mer. Jag tyckte om kvällen och det blev så klart mycket hästprat. Efter midnatt någon gång kom jag i säng. Så det får vi göra om igen!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards