Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2014

Husaby, Skåne & tankens kraft

Av Renee Knutson - 25 augusti 2014 21:30

I onsdags var jag och Charlotte iväg till Husaby Hästklinik med Jaleoso. I Husaby finns min favorit veterinär som har ett öga och en känsla som jag aldrig träffat på hos en veterinär tidigare. Att hon själv tävlar de högre msv klasserna gör inte saken sämre eftersom det ger henne en insikt i hur hästen rör sig och hur den blir belastad när den går i full träning. Utöver Torunn så finns även Henrik där som är rent överjävlig på ultraljud och hästens länd/höft område. De två ville jag prompt ha på plats när vi skulle upp dit och då fick vi också vänta lite längre än vi skulle behövt annars.

Jaleoso var väldigt halt fram (kotorna), vilket inte var någon överraskning eftersom han varit stum fram. Han hade också reaktioner på höger bak vid böjprov. Utöver det hittade hon en lätt galla på utsidan av höger bakknä. 

Vid longering konstaterade vi bara att det inte var lönt att försöka se något innan kotorna fram var bedövade. Vi var alla väldigt eniga om att kotorna fram inte har något med problemet att göra utan att det kommit av annat problem.

Han började röra sig bättre efter att kotorna var släckta och som Torunn också sa så: har man aldrig sett en PRE röra sig så hade man inte trott att det var något större problem. Hon insåg ju dock att något bak inte var som det skulle.

Jag och Charlotte som är vana att se Jaleoso ser att det saknas väldigt mycket rörelse i honom.

Bakknäet bedövades och gjorde rörelsen snäppet bättre, men långt ifrån helt bra.

Vi kunde konstatera under dagen att Jaleoso inte är rädd för nålar... så länge han fick en slicksten så fick de sticka honom hur mycket de ville utan minsta protest. Han belv röntgad från topp till tå och även ultraljudad. Det som kunde konstateras är att han har smärtreaktioner i musklerna runt bäckenet, inflammationer i kotorna fram (of course), lätt inflammation i höger bakknä och lätta pålagringar på bägge intertransversallederna samt att han är sned i sin höft (vilket varit ett bekymmer sen förra sommaren, även om det blivit bättre med hjälp av kiropraktor).

Eftersom både jag och Charlotte tror att han förra året gick omkull i hagen och skadade sig så har vi varit inne på att detta legat och stört honom sen dess. Då var vi till Kalmar som bara envisades med att behandla vänster bakknä (vilket inte hjälpte alls).

På Husaby bestämdes det att behandla honom i bägge SI-lederna och bägge intertransversallederna samt kotorna fram. Detta för att Henrik och Torunn trodde att han hade inflammationer i höftpartiet som ligger så djupt att de inte kan ses med ultraljud/röntgen. När Henrik sen stack i nålen så kände han att det kraschade när han kom längre ner vilket indikerar ärr som funnit där ett tag, vilket stödjer teorin om att det är en gammal skada.

Jäkla hästar som inte kan säga ordentligt att dom har ont!!

Vi har ju varit lite fundersamma på honom ibland, men det har aldrig varit så mycket (eller länge) att vi trott att det varit något. 

Återbesök om 3veckor och nu står han på metacam. Redan nu kan jag se att rörelsemönstret ändras rätt rejäl när han travar i hagen. Eventuellt får han behandlas mer eftersom de inte vågade spruta bakknäet p.g.a risk för fång med så mycket kortison. Plus att vi inte kan hålla igång honom (ens utan ryttare) p.g.a hältorna vilket gör att problemen bak inte får en chans att röra igenom sig.

Förhoppningsvis får vi en lycklig, energisk och busfrisk häst igen!


I helgen har jag varit i Skåne. Jag har träffat "gamla bekanta" och nya bekantskaper. Jag har haft väldigt roligt och det är lika kul varje gång att gräva sig ner i ett problem och lösa det i grunden och se hur alla symtomproblem bara försvinner. Mitt favoritsätt att arbeta! Och i och med detta kommer vi till en sak som jag verkligen tycker om att arbeta genom:


Tankens kraft!

De sista dagarna har jag framförallt arbetat med detta när det gäller övergångar.

Det finns vissa fraser som dyker upp i samband med övergångar: inte bromsa ner i dom, ge med handen o.s.v All syftar till att få mer flyt i övergångarna så att man inte får en häst som kastar sig framåt eller som bromsar sig in i en övergång. Men...det är mycket, mycket enklare (och snabbare) att lösa det genom att tänka annorlunda.

Säg att du ska från galopp till trav: den naturliga reaktionen från en människa är att bromsa...att sakta ner...att ändra energin. Jag vill att man istället ska tänka: jag vill gå över i en balanserad vägvinnande trav och fortsätta trava. Det gör att man slutar bromsa och man slipper det lilla "stoppet" som blir i hästen när den växlar gångart. Det låter enkelt, men kräver fokus. Speciellt från trav till skritt är det väldigt lätt att bromsa istället för att: gå från trav till skritt...en balanserad, vägvinnande skritt som bara fortsätter.

Samma sak när man ska gå från t.ex trav till galopp. De flesta tänker: framåt, öka energin, öka farten. Istället för att tänka galopp uppåt, lätt i bogarna och under/framför ryttaren. Då slipper man att hästen kastar sig fram i galoppen. Så länge hästen förstår galopphjälpen så går det att arbeta fram en bättre övergång väldigt snabbt.

Man ber om en lugn, energisk trav och ber sen om galopp med den tanken jag skrev. Blir det ingen galopp så behåller man den lugna galoppen och försöker igen, och igen, och igen. Istället för att bli frustrerad och öka på farten så lägger man till en smackning i samband med hjälpen. Om det inte räcker så tar man pisken och duttar till på bakdelen för lite extra hjälp.


Spön är enligt mig grovt underskattade. De och rösten är sanslöst bra hjälpmedel om de används rätt. Man kan förklarar saker för hästen utan att bli "trycka, dra, irriterad" och hästen slipper bli frusterad för att ryttaren börjar skrika med sina hjälper...och hästen förstår ändå inte.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards