Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2014

Lagtävling igår

Av Renee Knutson - 18 augusti 2014 17:45

Igår var Falken iväg med två lag (vår lilla klubb med ca 60medlemmar!) till första omgången av division II i dressyr för storhäst. Magnum fick åka med och han skötte sig hur bra som helst. Lite tjall blir det ibland med fattningarna till höger galopp. När jag tränar är jag alltid noga med att förbereda dom väl så de inte blir fel (hans problem med munnen sen tidigare som agerar muskelminne), men på tävling går ju inte det på samma sätt.

Första klassen var han lite små ängslig, som alltid, och lite väl taggad. Men det syns inte mycket av det i filmen. 
Det är fortfarande en aningen för mycket hanridning på honom för min smak, men det försvinner allt mer att jag måste lossa honom på höger sida. På träningar så kan jag göra det genom att komma åt höger höft istället...men domaren blir inte så glad om jag börjar rida öppna mitt i allt. 

Vi fick då 64,0% trots lite problem i skritten (typiskt Magnum) och kom som åtta av trettio startande.

I andra klassen fick vi det typiska problemet i LB:3 som vi alltid har: diagonal med avsaktning till trav och sen en höger galoppfattning på diagonalen...hur bra de än går på träningarna så vill dom inte fungera på tävlingar. Men, men det kommer så småningom. Vi fick här 63,33% (den domaren var mer restriktiv med procenten genom hela klassen) och hamnade som delad fyra av tjugosju startande. 

Så jag är jätte nöjd med tävlingen. Falk lagen kom trea och fyra av fem lag.

Filmen med de två starterna:


Dizzy jobbar på bra och idag hoppade jag upp efteråt och skrittade ut fem minuter i skogen som en sista grej. Överlycklig häst som mest ville takta och trava (men skrittade på med stora bestämde kliv när hon skrittade). Så hon är precis som hon ska vara just nu. Jag hoppas att det fortsätter så. 

Dessutom börjar hon blir väldigt rolig att jobba vid handen eftersom hon är så himla intelligent och överambitiös!


Mancha har jag börjat tömköra och det tycker jag fungerar bra. Han måste lägga på sig en del till innan jag sitter upp och rider, men jag tycker att han tar sig allt eftersom. Ett tecken på att han trivs här även om han har lite bekymmer ibland när hästarna får glädjefnatt i hagen. Han vill ju också vara med!


Nästa "äventyr" är Jaleoso till Husaby på onsdag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards