Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 15 augusti 2014

Av Renee Knutson - 15 augusti 2014 13:36

Vi kom ju fram till att Dizzy var sned i sina framhovar och hon blev omskoddd första onsdagen i augusti. Det verkar ha hjälpt en hel del. Vi har en lång nedförsbacke ut till hagarna och där har hon under sommaren gått väldigt sakta och försiktigt. Nu går hon som vanligt: fullt ös och riktigt drämmer ner framhovarna i de värsta lutningarna. När hon kommer ut i hagen så drar hon en galopprepa det första hon gör...något hon inte gjort på hela sommaren.

Jag har nu börjat arbeta henne från marken och nu stämmer alla hennes reaktioner med hur hon var innan hältan: hon går helt på yttertyglen (behövs inga innerhjälper för att böja/ställa...om jag inte vill) och man får påminna henne lite om höger höft ibland. Hon trampar på så jag får fullt upp att hänga med och verkar totalt lycklig. Så nu håller jag tummarna för att detta kommer hålla!


I måndags var jag och Jennifer (hon ställde snällt upp som chaufför) till Växjö för att hämta Mancha. Linda hade kört honom från Skåne till Växjö och så här såg det ut när vi lastade om:

 

Mancha knatade snällt in i nya transporten utan några problem. Lite stresshar det varit på honom här, men han har lugnat sig förvånansvärt fort. Det är ju betydligt mer liv och rörelse i stallet här än hemma hos honom.

Han har varit här innan på inridning vilket ju gick jätte bra. Så det ska bli kul att få arbeta med honom igen. Han är väldigt okomplicerad!


Idag har Pinot varit på besök. Jag red igenom honom och fick en väldigt trevlig överraskning när jag insåg att han utvecklats på ett väldigt positivt sätt. Han är en stor pojke så han behöver sin tid på sig för att muskla sig och få ordning på sina långa ben. Men det tar sig!


Igår gick Magnum en träningstävling på hemmaplan. Eftersom jag lyckades bränna benen när vi var på Gotland så fick Magnum stå tre dagar när jag kom hem och sen hann jag bara rida honom en gång innan träningstävlingen vilket gjorde att han var som en tickande bomb och inte direkt vad  jag vill kalla lättriden (vilket också syntes i protokollet). Dessutom hade det regnat som tusan så hela paddocken var klafsig och på flera ställen på banan var det stora sjöar. Tur att det inte var Dizzy jag skulle ha för henne hade jag inte ens fått in på banan genom första sjön.

I mars red jag för samma domare och fick då: LC:1 = 63,00%, LC:2 = 63,2%. Igår gick han på: LB:2 64,67%, LB:3 = 68,03%. Och då vet jag att han kan gå mycket bättre med tanke på att han var så toppad och hur underlaget var. Men så får man också räkna bort en del procent eftersom det bara är en träningstävling, men kul höjning från mars och dessutom i högre klasser.


På söndag är det dags för första omgången av division II Tranås, vilket jag ser fram emot. Två lag är vi som åker från lilla Falken!!

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards