Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av Renee Knutson - 3 augusti 2014 19:02

Fredag till söndag har det varit tävlingsläger hemma hos mig för äldre barn och tonåringar. Lägret blev fullt: sex deltagare. Jag ville inte ha in fler eftersom jag tycker att kvalitet på undervisningen är viktigare än kvantitet. De var i åldrarna tio till sexton år.
Vi har haft enskilda pass, gruppträningar i dressyr och hoppning, teori om stilbedömning, prat om hur man rider ett dressyrprogram bäst. Dom har idag fått träningstävla i hoppning med stilbedömning och träningstävla i dressyr.
Både hästar och folk kommer nog vara rätt trötta några dagar.
Vi har ätit alldeles för mycket ostbågar, chips och godis, skrattat, retats, badat, blivit lyckliga, uppgivna, busiga, frustrerade mm. Men jag vet att alla varit nöjda och har haft väldigt roligt.

En god nyhet är att Dizzy ser ut att vara okej. Vi har dock inte böjt henne.
Idag fick hon röra sig lös i paddocken och när hon såg okej ut satt jag upp barbacka och bara belastade henne lite med min vikt för att se att hon inte reagerade på det i traven.
Hon blev omskodd i onsdags och jag får inse att det är dags att byta hovslagare. Nya hovis tog 4mm på ena kanten av vardera hov. Hon fick också överrullningsskor för att hjälpa henne extra. Några dagar innan detta var hon fortfarande halt.

Magnum har gått med på lägret och har visat att han hoppar bra igen. Jag hoppade en femtio och sextio bana (extremt högt) för en vecka sen vilket gick bra. Förra året var han farlig att hoppa och jag trodde att det hade med hans syn att göra för han uppförde sig väldigt konstigt även vid löshoppning. Med Julia på lägret hoppade de bana på sextio, sjuttio och åttio och allt såg bra ut. Magnum var så klart överycklig!
En tråkig nyhet är att vi bokat tid för jaleoso på Husaby eftersom han är stum fram. Jag och charlotte har ju varit lite skumma på honom länge nu. Egentligen sen den lite mer rejäla hältan förra året (då vi trodde att han gått omkull i hagen på något sätt). Vi var då till Kalmar, men det var helt ärligt helt värdelöst. Sen har höften rättats av kiropraktor men har inte blivit hundra helt jämn.
Jag gissar på att han gjorde illa höften på något sätt förra sommaren och att det ligger kvar någon inflammation. Han borde ha satt mer muskler, framförallt i ryggen, men även bakdelen.
Jag kan också se på filmen från när han skulle säljas att hans rörelser är mycket bättre och liksom tydligare än de är nu.
Vi får se vad de kommer fram till.

Nu väntar hela fem dagars semester på Gotland med David. Sen är det fullt ös igen.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards