Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 28 juli 2014

Av Renee Knutson - 28 juli 2014 23:09

Jag är ju med i Falkens Hästsällskap som är en liten klubb bestående av runt 60medlemmar.

De allra flesta hobby rider bara och är med på någon klubbtävling och sen är det ett gäng som är ute och tävlar i dressyr, hoppning och distans (vi kanske har någon mer disciplin med som inte jag har koll på.

Klubben fick för ett litet tag sen hem ett antal sportlotter som ska säljas för att stödja klubben. Lotten kostar 50kr styck, varav 25kr går direkt till klubben. Man kan vinna allt från nya lotter, till presentkort på resor och bilar.

Det är redan några som vunnit lite så vi vet att de fungerar ;)

Flera medlemmar säljer lotter och då även jag. Så kan man tänka såg att offra en femtiolapp eller två för att sponsra klubben får man gärna höra av sig till mig inom en snar framtid.


 

I fredags red jag lektion för Jennifer på både Magnum och Jaleoso. Det är skönt att ha ett par ögon på marken som ser ridningen och utbildningen av hästarna på samma sätt som jag gör. Magnum har blivit bra mycket bättre sedan jag skärpte till mig med att vara lite tuffare på honom. Inte så att han behöver på åthutad, men han lägger gärna ut/in bogarna och tappar då balans, form, takt m.m Och han blir väldigt gärna tung i handen och stressar så fort han inte förstår. Så genom att vara väldigt noggran med de bitarna så har jag fått en häst som är bra mycket mer lättare i framdelen och bär upp sig bättre. Han börjar gå från att vara valp till att bli vuxen.

Jaleoso red jag på kandaret vilket passar både honom och mig så himla bra. Det blir en helt annat form av ridning där hjälperna tystnar väldigt mycket och han går för enbart små sitshjälper och blir längre i sin nacke och bär upp sig bättre. Jag anser att (tillsammans med alla andra som är åt det klassiska hållet) stången är till för att länga ut nacken, inte dra ihop den. Att den är till för att få en tydlig och lätt ram, inte tvinga hästen in i den. Att den är till för att få mycket mindre hjälper, inte användas för att få mer kraft från ryttaren sida.


I lördags var det Semestercupen hos Falkens HS. En årlig tävling som jag är löjligt förtjust i.

Det går en LC:1 och en 80cm hoppning (för storhäst, ponnierna hoppar lägre) samt en kort snutt ut i terrängen.

I år hade vi även en minicup för de minsta som då red LD:1 och 30cm för a-ponny samt 40cm för b-ponny. Det förslaget var jag väldigt glad att resten av styrelsen släppte igenom för det var himla roligt att se de mindre rida och se hur kul de hade medan de gjorde det.

De små tävlade mot varandra, ponnyryttarna mot varandra och storhästryttarna mot varandra.

Carina Kind dömde dressyren. Jag tror att jag och Jaleoso sist red för henne förra året och vi har aldrig fått några bra procent av henne. Jag tycker väldigt mycket om henne som domare då hon dömer väldigt petigt, rättvist och hårt. Det roligaste på hela dagen var att jag och Jaleoso kammade ihop 68,52% (även om det nu bara var en LC:1), vilket är långt högre än det vi fått av henne tidigare.

Vi vann dressyren, men i hoppningen fick vi pisk. Vilket  vi ju också bör få...vi är ju inte något hoppekipage.

Poängen i dressyren räckte gott och väl till att vinna hela cupen och Jaleoso tyckte att det var en himla bra grej att få en ekkrans runt nacken. Han hann att äta bort en hel del på den innan vi kom till stallet och tog av den. Här på bilden mumsar han för fullt.

 



Förutom det vanligaste schemat så väntar 1-3/8 ett tävlingsläger för barn och ungdomar!

Om det är någon som är intresserad finns det ett fåtal platser kvar. Det är både dressyr och hoppinriktning.
Så klart även god grundridning!!



Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards