Remont -  utbildar dig & din häst!

Direktlänk till inlägg 9 juli 2014

Tillskott/preparat för leder på häst?

Av Renee Knutson - 9 juli 2014 21:46

De senaste veckorna har minst sagt varit hektiska och det har varit upp och ner med både trevliga saker, men också saker som varit mindre roliga.


Dizzy behandlades ju för kotledsinflammationer på bägge fram i början av juni och kollades sista veckan i juni och hade då bara en grads hälta på vänster fram (där hon tidigare haft 2,5grader och 1,5 på höger fram) så hon fick gå ut i hage och skrittas igång. Givetvis sprang hon som en idiot när hon kom ut och en vecka senare kunde jag konstatera att hon i princip var lika halt som hon var från början. =( Nu får hon gå kvar i hagen (inte lönt att testa den varianten igen) och får metacam, vilket hon är överlycklig över för det är ju jättegott, och Sandra kör intensivt med pharmalighten.

Om inte det fungerar så blir det att röntga...men då misstänker jag tyvärr att läget är kört i så fall.

Jag håller tummarna för att det "bara" är kotledsinflammationer efter all skit som varit med pålagringar i rygg, länd och kors. Vi har väl gissat på att inflammationerna varit på gång när hon var så vinglig, spänd och ovillig fram till april. Hon borde liksom ha överbelastats under den perioden trots försiktig ridning. Sen när hon fick bytt bett och blev en helt annan häst så låg väl början till inflammationen kvar och blossade upp. 
Det är i alla fall vad jag hoppas på har hänt.

I vilket fall så om hon nu bara blir bra igen så behöver den här damen hjälp i sitt liv med sina leder p.g.a pålagringar som är konstaterade. Har ni erfarenhet av olika preparat? Både naturliga och de som kommer från veterinärsidan. Och vet ni i så fall om det bevisats i studier (eller genom många trial and error försök på hästar)?


Pinot flyttar strax hem till Sandra. Till en början på foder, men för senare köp. Och Sandra kunde inte varit lyckligare. Hon är som sin egen sol just nu! Jag kommer att träffa dom två en gång i veckan för en lektion och sen är planen att han stannar hos mig tills dagen efter så jag hinner med ett pass med honom för vidareutbildning. 


Jaleoso har denna veckan skrittvila, vilket säkerligen är välbehövligt. Nästa fredag ska vi försöka oss på att debutera i LA:4. Sista sekvensen i det programmet ska bli väldigt intressant...rygga är inte Jaleosos favoritdel om man säger så. Och att göra det på detta sätt är ännu mer spännande: inridning i arbetstrav på medellinjen, halt, rygga, fatta vänster arbetsgalopp och sedan halt och hälsning. Allt på en rak och prydlig linje, lydigt och mjukt. Yes, men det är kul med utmaningar.


En del av det som gjort att de senaste veckorna varit totalt kaotiska har varit att saaben stendog på väg hem från en tävling. Tack och lov så var det bara tio minuter hemifrån och vi kunde bli hämtade och kunde flytta över transporten bakom en annan bil (klockan 22-23 på kvällen) med Magnum i transporten. VI hade då varit i Mantorp så hade det hänt längre bort hade jag haft stora problem. Det visade sig sen att motorn på bilen hade gått och det var inget att göra. Alltså bilar sista tiden vill jag mest bara gråta över (eller slå på något kanske). Så jag har varit billös ett tag, men tack och lov för underbara människor i mitt liv som hjälper mig (för all del räddar mig ibland också). Nu står det framför garaget en Honda CR-V som jag hoppas ska hålla måttet. Jag måste dock väldigt snabbt ta ett utökat b-kort för jag får bara dra 1200kg på b-kort. Men det ska jag väl lyckas med och speciellt mycket kostar det inte heller.


På tävlingen så gjorde Magnum bra ifrån sig. Det gamla tandproblemet spökar fortfarande lite och jag låter honom gå lite öppen i formen för att inte skapa spänningar (så arbetar vi med mjukhet och avslappning på hemmaplan istället). I vilket fall så startade han i Mantorp en LC:1 med 67,037% och låg som etta (av 14 startande) tills sista ekipaget som slog oss med en hårsmån. I LB:1 tyckte jag själv att han kändes mycket bättre, men där fick han (förmodligen) en poängs avdrag per rad för att han var öppen i formen (så jag tolkade kommentarerna i alla fall) och även då avdrag på poängen där nere också och landade på ynka 58,621% och 11 av 16.

Men det problemet med att han oroar sig över att det ska göra ont (ja det är lättare att beskriva som om han vore en människa) ska väl snart ha försvunnit och då kan väl poängen får rulla in lite bättre tycker jag.

Magnums starter:


I helgen har det varit tantläger och det har verkligen varit jättre trevligt! Skönt att få komma ikapp med allt efteråt, men samtidigt synd att det inte varar längre för dagarna känns inte som att de räcker till. Från hemmaplanen så kom Sandra med Pinot, Lottie med Cyrus (hennes Nemo hade tagit en otillåten utflykt och blivit halt) och Frida och hennes QB. Utifrån kom Cathrine och hyrde Magnum, samt Maria som hyrde Jaleoso. Alla verkar väldigt nöjda och glada och pratade om en återträff innan hemfärden. 


Nästa läger som väntar är ett tävlingsläger för barn och tonåringar 1-3/8. Ett tredagars läger där de som deltar inriktar sig på dressyr eller hoppning och utifrån det ser vi på både hur man utbildar sin häst på ett bra sätt, men också mer fokus på tävling. Hur man ska tänka och träna sig mentalt, vad man ska komma ihåg och hur man gör med ridningen för att det ska gå så bra som möjligt på själva tävlingen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Renee Knutson - 6 april 2017 21:26


Jag har fått den äran av att bli Team ryttare för Team Total! Den här presentationen ligger ute på facebook sidan "Funktionsfodret Primero Total": (mer om mina tankar kring att vara teamryttare/profilryttare och sponsrad nedanför bilden)   ...

Av Renee Knutson - 30 mars 2017 21:03

Jag är precis hemkommen efter två dagars träning på Fors Gård i Stockholm för Julio. Lika välbehövligt som alltid! Och det var alldeles för länge sen sist jag kom iväg.   Jag plockade med mig Alexander den här gången och första passet börjar so...

Av Renee Knutson - 26 mars 2017 20:50


Ibland är det väldigt roliga nyheter men får dela med sig av.   Jag blir sponsrad av och profilryttare för Equikraft!     Equikraft (www.equikraft.se) och Ulrika, som driver företaget, kom jag i kontakt med i samband med att jag hade sa...

Av Renee Knutson - 21 mars 2017 20:11

Årets första tävling gick av stapeln i söndags och var i Kalmar. Bägge pojkarna följde med ner och det blev en lång dag då Alexander startade tidigt i första klassen och Magnum placerade sig i bägge sina klasser som gick efter. Alex har inte vari...

Av Renee Knutson - 1 mars 2017 18:17

Jag tror att alla tränare har gemensamt att man till 99% stöter på samma problem hos ryttarna. Vissa problem som ryttarna själv upplever och andra som ryttarna inte vet om men som gör livet så mycket lättare med ridningen om man kommer tillrätta med ...

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards