Remont -  utbildar dig & din häst!

Alla inlägg den 22 juni 2014

Av Renee Knutson - 22 juni 2014 22:44

Det var ett bra tag sen jag bloggade nu och tiden har bara flugit förbi. Jag ska se om jag kan summera allt som hänt sen jag skrev sist.


Jag har flyttat och det gjordes med flera som hjälpte till vilket gjorde att det gick fort och att vi hade roligt. Jag fick dessutom en grill i invigningspresent som snabbt användes för att laga mat (dock inte av mig). Vi hade också en väldigt rolig incident med en hylla och en stackars Jörgen som på något sätt fastnade bakom och fick krypa ut över den när de visade sig att fönstret gick inåt och inte utåt som han hade tänkt sig. Jag har bott i huset nu i en vecka och en dag och det är bara små plock som inte är klart. Annars har jag bott in mig fullt! Gäststugan har dessutom använts av flera.


Dagen innan flytten så var jag med Jaleoso på en kvällstävling i Finspång.

Där startade vi LB:2 och LB:3. I första klassen gick han på 64,167% och kom som 9 av 31 startande. Jag tyckte att han kändes som att han inte svarade på hjälperna så bra som han kan och lite loj. I LB:3 tyckte jag att jag hade fått ordning på det, men där höll helt klart inte domaren med (en annan än första klassen) och vi fick ynka 58,5%. Ni kan se filmen själva och se vad ni tycker:


Dagen efter så flyttade jag som sagt och redan första kvällen så var det tre som sov över eftersom vi skulle till Värnamo dagen efter och rida finalen i division III. Det var en tidig morgon trots att de snällt låtit oss starta sent i klasserna. Frida var snäll nog att följa med som chaufför och Julia som hästskötare. Vi körde Nemo och Magnum ihop (vilket gick med förare med E-kort och rätt transport). Jag höll på att ha ihjäl de som kommit med vägbeskrivningen. 45minuter körde vi fel!! Och vi var inte ensamma om att ha haft svårt att hitta. Jag skickade Julia för att visa passen för Jaleoso (som Victoria hade med sig) och Magnum för jag kände att jag hade lust att slå någon. Tack och lov hade vi lagt in gott om tid så jag kunde i lugn och ro rida fram Magnum.

Och trots att tandläkaren knappt hittade något så räckte det lilla för Magnum. Han går bara bättre och bättre nu. På filmen är det bara 6 dagar sen han var och fick tänderna fixade.

Vi startade en LB:3 på 64,7% och kom som 5 av 10. Lagklassen var en LB:2 där han gick på 63,33% och hamnade som 16 av 29 startande. Jag tyckte att han gick bättre i sista klassen och att domaren kanske var lite generös i första klassen. Men så är det också en bedömningssport.

Laget hamnade som 6 av 6, men det som var kul var att det skilde bara 3,8procentenheter mellan oss och ettan så det var tight mellan alla lag!!


Här är filmerna från Värnamo:


När det gäller lag nu så siktar vi på division II till hösten som startar i Tranås den 17/8.


På söndag kväll direkt efter vi kommit hem efter tävlingen så kom min syster, hennes man och två barn (2 och 5år gamla) och stannade till onsdag morgon. Dom hade haft ett stopp i Gävle där de hälsat på vänner, men annars kört hela vägen från Luleå! Både Elsa och John blev helt hästgalna och det första de sa när de vaknade var: rida!! Och sen fortsatte det ordet genom dagarna. De fick låna små ponnies att rida på. Elsa som är så liten fick dom så klart hålla i, men efter ett tag så kunde dom gå och vara beredda på att ta henne istället för att hjälpa henne balansera upp för det klarade hon själv. John red runt själv en hel del (vi var i både paddock och skog) och andra gången så fick han rida Magnum som gick som om han hade glas på ryggen, men John fick lov att trava för Magnum och styra runt alldeles själv!


Imorgon får jag lov att börja skritta Dizzy och förmodligen kommer veterinären och kollar på henne innan nästa helg och ser om allt är som det ska. Bara att hålla tummarna för att det var kotorna och inte något annat skit.


Jag hoppas att Magnum får följa med till Mantorp på kvällstävling på onsdag. Egentligen är Jaleoso anmäld, men står som reserv i ena klassen och Magnum kan jag med gott samvete starta i en lättare klass som inte är fylld. Men det har nog varit det krånglaste jag varit med om att få något vettigt svar av de som anordnar...jag vet fortfarande inte om jag fått lov att byta häst och klass eftersom jag inte fått något rakt svar. Så jag får väl se på startlistorna som kommer ut imorgon helt enkelt.
Veckan efter så är det Jaleoso som ska på kvällstävling i Heda.
Emellan det ska jag till Skåne och ha Tantläger i närheten av Nymölla!
Och efter tävlingen i Heda så är det Tantläger här hemma hos mig.


Det har kommit in lite förfrågningar om hästar på inridning/vidareutbildning så vi får väl se om det dimper in några nya under sommaren.

Presentation

Välkommen till Remonts blogg. Titta gärna in på www.remont.se för att läsa mer om mina tjänster.

Jag arbetar med att utbilda hästar och ryttare utifrån de klassiska principerna.
Bland mina elever finns alla inriktningar.

/Renée

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards